Nová pravidla pro matematickou sazbu

Jiri Rybicka rybicka at mendelu.cz
Fri Jul 4 03:26:32 CEST 2003

On Thu, 3 Jul 2003, J.John,K335 wrote:

>  Dobrý den,
>  obracím se na vás na radu dr. Olšáka coby předseda redakční rady časopisu Automatizace:
>  údajně platí v EU a tím zanedlouho i u nás nová pravidla pro matematickou sazbu, např. uzavřený
> interval se místo <začátek, konec> má psát do nějakých fajfek apod. Víte o tom někdo něco, co by stálo
>  za publikaci a pokud by z toho mohl vzniknout článek (možná forma viz
>  http://www.automatizace.cz/authors_cz.html), byl byste ochoten něco napsat? Příští zasedání rady
>  je až 24.9., ale nějakou menší reakci bych uvítal dříve.
Dobrý den,
existuje platná norma ČSN ISO 31, která definuje způsob zápisu různých
značek, v skládá se z mnoha částí, jedna z jejích částí se taky zabývá
zápisem matematických značek. Je pravděpodobně nutné tuto normu mít.
Znám ovšem názory některých matematiků, kteří se k ní staví velmi
odmítavě, neboť například zmiňovaná symbolika intervalů je dost neobvyklá:
interval se značí hranatými závorkami, přičemž uzavřenost je indikována
závorkou, která je otočena "dovnitř", otevřenost závorkou, která je
otočena "ven", například [3, 11[  je zápis zleva uzavřeného a zprava
otevřeného intervalu od 3 do 11. Kromě zmiňovaného intervalu je tam snad
ještě několik drobností, které se mi nezdají tak nepřekonatelné.

Samotná norma je dost nešťastně sázena bezserifovým písmem, čímž zanikají
některé podstatné informace: matematická sazba používá jak serifových, tak
i bezserifových písem a může tím odlišovat různé kategorie symbolů.

Stejně jako každá jiná norma tohoto typu i ČSN ISO 31 je pouhým
doporučením, jak používat symboly. Domnívám se, že v řadě případů nezbyde
nic jiného, než definovat na začátku dokumentu použitou symboliku, aby
nedošlo k nějakému nedorozumění.

Zdravím
J. Rybička.