Dotaz ohledne PostScriptu

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Tue Apr 15 09:48:53 CEST 2003

On Mon, 14 Apr 2003, h.petrr wrote:

> Dobry den
> chtel bych se zeptat, zda nekdo vi, jak v hotovem PS
> zmenit barevy (trebas jen na cernou),

To zalezi na tom, jakym zpusobem je barva pouzita. Ja jsem napr.
potreboval v EPS ziskanych z gnuplotu dodatecne zmenit vsechny barevne
krivky na cerne. Protoze gnuplot pouziva vyhradne barevny prostor RGB a
vse je vektorove, stacil mi tento prikaz (vlozeny na vhodne misto):

/setrgbcolor {3 {pop} repeat 0 setgray} def

Barevnych prostoru je ovsem velmi mnoho. Dalsi zakladni jsou CMYK, HSB a
XYZ, ale muzete mit i uzivatelsky definovane barevne prostory. U bitmapove
grafiky je nutno zasahnout do procedury, ktera krmi operator image nebo
colorimage. Jednoduche obecne reseni neexistuje, snad to na zcela obecne
urovni umi osvitove jednotky, ktere si samy delaji separace.

> prevest binarni format do textoveho,

Pro Level2 a 3 bych doporucil kodovani ASCII85, pro Level1 pripada v uvahu
jen hexadecimalni kodovani, protoze to lze cist operatorem readhexstring,
ale velikost se zvetsi na dvojnasobek. V kazdem pripade budete muset najit
proceduru, ktera nacitala puvodni binarni data, a udelat v ni odpovidajici
zasah. Mne by to za tu namahu nestalo, pokud bych nemel velmi vazny duvod.
Jestli se Vam jenom nelibi, ze dvips si pri vkladana takoveho EPS "vylame
zuby", zkuste nejprve me nastroje z
http://hroch486.icpf.cas.cz/epspltools/
Prave jsem do toho baliku pridal dalsi uzitecny skript.

> extrahovat (doplnovat) fonty,

Tomu presne nerozumim. font je v PS souboru obvykle vlozen v textove
podobe, coz je prakticky format PFA. Prevod mezi PFA a PFB provadeji
programy t1ascii a t1binary z t1utils (je na CTAN). Vlozeny font ale
nemusi obsahovat vsechny znaky, casto se z licencnich duvodu vklada jen
podmnozina (a pokud si z ciziho PS souboru vytahnete font a zacnete jej
pouzivat, muzete tim porusit licenci). Pokud odstranite z PS souboru font
a nahradite ho jinym, u nehoz zmenite jmeno, pravdepodobne se rozpadne
formatovani textu, protoze novy font bude mit jinou metriku. Navic muze
mit jine kodovani a pokud misto podmnozity vlozite plny font, pak zcela
jiste promenite jakykoliv text na smeti...

> zmenit na EPS...

Obecne tak, ze vezmete program, ktery vytvoril puvodni PS, a zvolite
moznost ulozeni jako EPS. Existuje totiz rada operatoru, ktere mohou byt v
PS, ale nesmi se pouzit v EPS. Pokud tedy jen pridate BoundingBox, zmenite
hlavicku z PS na EPS a prejmenujete soubor, nemusi to vubec fungovat.
Pokud PS soubor takove operatory nepouziva, staci prejmenovat a doplnit
BoundingBox. To umi dobre GS, jak jiz odpovedel Lubos Kloc.

> Nebo zna nejake programy, ktere to umi.
>
> Dekuji za odpoved.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz