RH 8/9 a enctex

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Mon Apr 14 15:09:42 CEST 2003

On Mon, 14 Apr 2003, Milan Vancura wrote:

> Ja si myslim, ze na to pravidla jsou - Pravidla ceskeho pravopisu. Podrobnejsi
> popis bude pravdepodobne v akademicke versi.
>
> My totiz nechceme tridit "celosvetove" nebo "vsejazycne". My chceme vsechny
> znaky sveta tridit "po cesku" - a na to mame pravidla dana nasim Ustavem pro
> jazyk cesky, kde by mela byt zminka i o "cizokrajnych" znacich, napr. kvuli
> citatum nebo cizim jmenum.
>
> Nemate prislusne knihy nekdo primo po ruce, abychom to mohli potvrdit nebo
> vyvratit?

Pravidla ceskeho pravopisu v kniznim vydani shrnuji jen to nejdulezitejsi.
Primo na ceske a slovenske trideni existuje norma. Tu starsi cituji v
dokumentaci csindexu a mam ji nekde doma, novejsi bohuzel nemam. Norma
pamatuje na nemecka pismena, protoze ve vlastnich jmenech i ceskych a
slovenskych osob se casto vyskytuji, ale nezminuje se o pismenech
potrebnych v jinych evropskych jazycich a uz vubec neuvadi, jak tridit
soucasne latinku + azbuku + devanagari + gurmukhi + arabstinu + ... Ono je
to z normalniho lidskeho hlediska vlastne nesmyslne, jenze v pocitaci to
muze nastat, byt omylem.

Mimochodem, podle ceskych pravidel Seidl < Schiller, ale podle nemeckych
Schiller < Seidl -- protoze nemcina povazuje ch za 2 samostatna pismena,
ale v cestine se to bere jako 1 pismeno i v pripade cizich jmen.

> Milan Vancura

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz