SCARSE pro OS/2 (mirne off topic)

Stanislav Brabec utx at penguin.cz
Mon Sep 2 01:08:02 CEST 2002

Původní zpráva (Zdenek Wagner, Čt 29. srpen 2002, 17:36:56 GMT):
> Vazeni kolegove,
> omlouvam se za mirne off topic a doufam, ze to alespon nekoho bude
> zajimat.
>
> 1. Propojovaci ICC profil XYZ->Lab (free nebo za prijatelnou cenu)

Ten si generuji:
ipb -v -c c -oLab -E1 labng.icm
nebo
ipb -v -c c -oLab lab.icm

> 2. Jiny program pro OS/2, linux, windows, nejlepe Open Source, ktery umi
> prevadet TIF/XYZ na TIF/Lab

Je to Scarse (www.scarse.org) nebo LCMS (www.lcms.org).
Kalibraci skenerů a monitorů zvládá i LProf (www.lcms.org) a dále soft
z http://web.access.net.au/argyll/

Dále existují tiffembed a ImageMagick. Ty umějí vestavět profil do
obrázku. Je to důležité např. tehdy, chcete-li poslat kalibrovaný RGB
obrázek z GIMPu nebo skeneru do studia. Komerční soft většinou s
takovými obrázky automaticky nakládá jako s obrázky v absolutním
barevném prostoru a dodržuje barvy dle profilu.

> 3. Rovnice pro prevod XYZ->Lab, abych si to mohl naprogramovat sam. Mozna
> jsem necetl dost pozorne serial "Grafika v linuxu" na root.cz, ale
> domnivam se, ze tam ty rovnice nejsou. Take si nejsem jist, jestli je ve
> svych dokumentech nema Charles Poynton, ale obavam se, ze nejsou ani tam.

Myslím, že jsem někde viděl odkaz na Color Equations. Dále je návod
někde v PostScript Language Reference Manual popis, jak donutit
PostScript pracovat přímo s L*a*b. Ale na rozdíl od použití SCARSE a
LCMS nezkoušel jsem to. Mám je doma v knize, do seriálu jsem je nedával
(MathML neumím a HTML vzorce neumí, obrázky se mi nelíbí). Jsou tam
třetí mocniny, větvení a jiné veselé věci.

Pokud se chce někdo vyžívat v maticové aritmetice, bylo by zajímavé
napsat program, který z jednoho definovaného souřadnicového prostoru
(např. RGB) převede obrázek do jiného (např. CMYK) pouze na základě
nekolika známých bodů. Příklad:

sRGB má bílý bod x=.3127 y=.3290

CMYK SWOP Coated má známé souřadnice následujících barevných bodů:

     Y      x    y
C  26,25 ,1673 ,2328
M  14,50 ,4845 ,2396
Y  71,20 ,4357 ,5013