Vypis rozmezi hodnot

Jaromir Kuben kuben at scova.vabo.cz
Thu May 30 15:37:55 CEST 2002

Josef Tkadlec píše:

> [...]

Dobry den.
Sazim v podstate samou matematiku (a pomerne hodne) a priznam se, ze mne
nikdy
nenapadlo delat vycet jinak nez $i=1,2,\dots,n$. Mezery, ktere ma carka
math modu jako interpunkce (atom typu 6), se mi vzdy z hlediska
citelnosti
pro tuto situaci zdaly jako primerene, nevidim rozdil mezi napr. trojici
$(1,2,3)$.
Navic je zcela nevhodne, aby doslo k rozdeleni takoveho vyctu, coz je
podle
potreby stejne nutne rucne osetrit. Psat automaticky ${i=1,2,\dots,n}$
asi
neni dobre. U jinych vyctu $i=neco, neco,...$, kde to "neco" je velike,
by
zalomeni prichazelo v uvahu a mezery by urcite musely byt vetsi.

Netroufnu si odvolavat se na nejaka typograficka pravidla (ktera bohuzel
natolik neznam),
spise se ridim tim, co se mi zda prehledne a dobre citelne. Podlozene je
cetbou mnoha tisic stran matematickych textu. Obcas se i rucne sazeny
text z doby
minule cte velice spatne (ne kvuli obsahu).

Kdyz jsem ted nahledl do Wicka: Pravidla matematicke sazby, ukazky tam
odpovidaji
zpusobu $i=1$,~2,~\dots,~$n$, to je nutno priznat. I kdyz to tam neni
presne
specifikovano.
Vlastne presneji, kdyz se dobre podivam, $i=1$,~2,~$\dots$,~$n$.
Ta mezera mezi posledni teckou a carkou se dost lisi. pritom nektere
prikazy
pro "tecky" v (la)texu jsou dovoleny jen v math modu.

Je jasne, ze posledni zpusob je ovsem velice pracny. V teze knize je
napr. ukazka,
ktera odpovida texovskemu $+\ldots+$, dnes ale asi davame prednost
$+\cdots+$.

Dalsi otazka je, jak to sazet v display modu, coz tu take zaznelo.
Zrejme by bylo
nutne \hbox{$i=1$,~2,~$\dots$,~$n$}. Nebo v latexu \mbox.

Uplne se ale ztratila puvodni otazka:

>>> Kolega (z Ruska) rika, ze se da pouzit zapis:
   _
>>> i=1,n  TeXovsky neco ve smyslu $1\overline{\strut,}n$

>>> i=1,2,...,n

Varianta $i\in N$ se mozna nehodi do technickeho textu, ale hlavne
znamena $i=1,2,...$. Nekonci to tedy hodnotou $n$.

Zapis $i=\overline{1,n}$ se v ruske literature celkem bezne
vyskytuje. U nas to obvykle urcite neni, ale kdyby se vysvetlilo,
co se tim bude myslet, asi by to slo. S prihlednutim k predchozi
diskusi by to melo byt $i=\overline{1{,}~n}$ nebo
$i=\overline{\mbox{1, $n$}}$.

Ale doporucoval bych dat prednost tomu $i=1,...,n$.
Ovsem se spravnym mezerovanim. :-)

Zdravi
        Jaromir Kuben