Source specials (was: Akutni problem -- pomoc pro manzelku)

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Thu May 30 10:34:46 CEST 2002

On Thu, 30 May 2002 stanislav.vrtak at st.sk wrote:

> MiKTeX je v tom nevinne, default to ma (mam verziu 2.1) vypnute. Winedt vsak
> vola TeX s prednastavenym --src, co v pripade MiKTeXu znamena zapnute
> src_specials.
>
> Inak myslim si, ze sorce specials su skvela vec a hanit ich moze iba ten,
> kto ich este nepouzil.

source specials by byly skvele, kdyby byly implementovany v souladu s
TeXbookem. Asi pred dvema tydny jsem psal makro, kde jsem potreboval
rozebrat presne, co se objevi na zacatku odstavce pri \everypar, jake
tokeny mam na konci radku, co dostanu na konci odstavce. Kdyz se mi tam
objevi necekany \special, muze makro prestat fungovat. V jednom z
predchozich mailu bylo videt, ze jeden z uzivatelu nevi, kde se v jeho
verzi source specials vypinaji a ani nevi, ze je ma zapnute. Protoze muj
TeX projde TRIP testem, nemohu ani vyzkouset, co ma makra udelaji v jinych
implementacich. Musel bych tedy do komentare napsat neco ve smyslu:
"Podivejte se do dokumentace sve implementace, pripadne do zdrojoveho
kodu, zda mate zapnuty source specials, a vypnete je. Se zapnutymi source
specials tato makra nefunguji."

Jina vec by byla, kdyby prislusna implementace nekde mimo udrzovala
privatni znacku s informaci, kam v MVL patri. Jakmile by se posilal
sestaveny box do dvi, aktivoval by se nejaky hook, ktery by na prislusna
mista vlozil PUSH SRC-SPECIAL POP, aby se zachovaly vsechny vnitrni
parametry nutne pro zobrazeni DVI.

Shrnul bych to do techto bodu:
1. Input procesor nesmi vytvorit zadny \special, ktery nebyl precten ze
vstupniho souboru.

2. V expand procesoru se smi objevit jen takovy \special, ktery byl ve
vstupnim souboru nebo vznikl rozvojem nejakeho makra. Nesmi se tam objevit
\special, ktery vznikl jinak, nez je popsano v TeXbooku.

3. Algoritmy radkoveho a strankoveho zlomu nesmi videt zadny \special,
ktery by vznikl jinak nez podle TeXbooku.

toto lze i se source specials docilit, ale implementace bude ponekud
slozitejsi a nejspis bude nutno hloubeji zasahnout do zdrojaku TeXu.

Mimochodem, v jednom ze Zpravodaju jsem popisoval makra, ktera vkladaji
inicialu na zacatek kazdeho odstavce. Zkousel nekdo, zda funguji se
zapnutymi source specials?

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz

see also http://www.icpf.cas.cz/wagner/