Vypis rozmezi hodnot

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Wed May 29 13:56:34 CEST 2002

On Wed, 29 May 2002, Stepan Kasal wrote:

> [...]
>
> Ked clovek zacne pisat zatvorky -- a tie su lepsi ako pomlcky alebo
> velke a male medzery, lebo mozme odlisit lavu zatvorku od pravej -- opusti
> tradiciu tlacenej kultury svojho naroda a zacne pomaly vytvarat vlastnu.
>
> V urcitych situaciach ma tradicia vacsi vyznam ako si mozme mysliet.
> Su v nej nahromadene skusenosti.  Skuste si precitat nahlas vetu, ktoru
> som vyssie oznacil ako "spravne riesenie."  A skuste si precitat (nie
> vysvetlit, co to znamena, naozaj presne precitat), Vase povodne postupnosti
> pismien a cislic (nech uz su medzery hocijake).

Kdyz pisu jakykoliv text, i kdyz to neni divadelni hra, stale myslim na
to, aby se dal cist plynule nahlas. Vyhybam se spojenim typu "sasek krale
Jiriho", coz kdysi Avigdoru Daganovi vytkl Jaroslav Seifert. Krome toho by
text mel byt na prvni pohled jasny. Priklad s temi celymi cisly je dost
zamlzeny. I kdyz budou mezery ruzne velike, stejne me to zarazi a budu
muset hledat, co k cemu patri a proc jsou nektere mezery jine. Pouziti
jinych oddelovacu nebo jeste lepe uplna zmena formulace vety je zde
naprostou nezbytnosti.

> Nie tak vela.
>
> Minimalne o takych ludi, jako je Petr Olsak alebo pan Wagner prevlada
> ucta k ceske typografickej tradicii.

Typografie neni vlastne nic jineho nez sobor poucek, pri jejichz dodrzeni
je maximalne usnadneno preneseni informace. a o to v textu jde, kdyz si
odmyslime avantgardni poezii a jine podobne umelecke zanry. Na jedne
strane si musime uvedomit, ze svet kolem nas se vyviji a ze fonty v
pocitaci jsou nekdy kresleny trochu inak, nez to bylo v dobe, kdy vznikaly
ucebnice typografie. Na druhe strane nelze zapominat, ze zakladni pravidla
se tvorila davno pred vynalezenim knihtisku a zpusob lidskeho vnimani se
za tu dobu nezmenil, oko je stale stejne. Nesnazme se zmenou mezerovani
napravit nesrozumitelnou formulaci. Veta musi byt spravna gramaticky,
stylisticky i typograficky. Nemuzeme svevolne jednu chybu napravovat tim,
ze zavedeme chybu jinou, takovy pristup nepovazuji za spravny.

Vezmete si studenta, nechte ho ten text precist nahlas a pak se ho
zeptejte, co v tom textu bylo. Pokud se pri cteni nezadrhne a vsechno
pochopi, pak je kvalita prijatelna.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz

see also http://www.icpf.cas.cz/wagner/