manuscript

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Fri May 17 11:42:55 CEST 2002

On Fri, 17 May 2002, David Tesar wrote:

> Ve sve reakci tak trochu varim z vody (a protoze se zatim neozval pan
> Wagner, tak asi z hodne spatne), ale mam za to, ze prave ta vlastnost

Mam to brat jako vyzvu?

> "vsechna 'a' pokrivena stejne" je charakteristicka pro psaci stroje a
> slouzila polici pro urcovani, zda neco bylo ci nebylo na konkretnim stroji
> napsano.

Vzhled strojopisu ovlivnuje nekolik faktoru.

1. mechanicke opotrebovani a pripadne i poskozeni typu. Urcite nebude
pismo pokrivene, ale muze se cast typu odlomit nebo se typy treba
dlouhodobym pouzivanim trochu zplosti a nebudou tak ostre. To je ovsem
dlouhodoby proces, takze se nebude menit v ramci jednoho rukopisu.
Samozrejme se kousek muze odlomit uprostred stranky, ale uz neexistuje
zpusob, jak by ten odlomeny kousek mohl priskocit zpet. Protoze typy jsou
na prislusne paky naletovany, mohu tam byt trochy nakrivo a mohou se pri
dlouhodobem pouzivani pohnout.

2. Zaspinene typy, takze trena o, a, e mohou byt zaplnene, a to
nerovnomerne. Tento stav se muze zhorsovat, ale jeste jsem nevidel, aby ta
spina sama od sebe vypadla. Ovsem je mozne, ze uprostred psani to nekdo
vycisti a pak se budou typy spinit znova. Zmena se pozna zhruba po 1000
stranach, je to velmi pomaly proces.

3. Paska pri psani starne, muze se ruzne vytahovat, takze tiskne
nestejnomerne, dela ruzne fleky, muze nekde mit diru, kde netiskne vubec.
A pokud nekdo napise vicekrat na stejnem miste radek obsahujici
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx, pak zrovna x muze byt v pasce vymlacene
a pres pismena bude svetlejsi kriz praqve ve tvaru x. Samozrejme uprostred
prace muze clovek vymenit starou pasku za novou, ktera muze zpocatku
spinit.

4. Nestejna sila uderu. To je nejzavaznejsi vliv, ktery se meni nahodne
velmi rychle, ale zase ne uplne nahodne. Napriklad ve sve disertaci,
kterou jsem tehdy psal jeste na klasickem psacim stroji, jsem se zabyval
rovnovahou kapalina-para, a toto spojeni se tam vyskytovalo velmi casto (i
v jinych textech, ktere jsem psal pred tim). Slovo kapalina jsem se naucil
psat tak, ze bylo vzdy stejne se stejnou silou uderu.

5. Dalsim faktorem je nedomacknuty shift, takze velke pismeno muze sedet
nad radkem nebo se dokonce stava, ze nad radkem je spodni cast versalky a
pod radkem je horni cast minusky.

6. Muze byt mirne pridreny valec, ktery se pri rychlem psani nestaci
dostatecne rychle posunovat. Pak uprostred slov jsou nektera pismena
posunuta trochu doleva, na mezislovni mezere se to vetsinou napravi. Takto
se choval napriklad psaci stroj, ktery jsme meli na vojne. a mel jeste
dalsi vadu: typy byly taky pridrene a nevracely se dostatecne rychle.
Proto se mi nekdy stalo ze nove pismeno prirazilo vracejici se predchozi
pismeno, ktere se znovu otisklo do mezipolohy (nepravidelne), a to spravne
pismeno pak chybelo. tykalo se to samozrejme jen nekterych pismen, ktere
se nevracely dostatecne rychle, a jen nekterych slov, ktere jsem dokazal
psat rychlosti, kterou jiz stroj nezvladal.

7. Nejhorsi bude emulace opravy preklepu bu opravnym lakem nebo opravnym
papirkem, to si nedovedu predstavit.

8. Dalsi potiz je s emulaci textu psaneho pres jiz pouzity kopirak. Ke
vsem jiz zminenym jevum pribyde jeste pripadna ztrata casti textu
zpusobena vycerpanym kopirakem. Ta se muze menit i behem stranky podle
toho, jak se ten kopirak zrovna strefi. a kopirak muze i spinit. Pokud se
na mene kvalitnim stroji dela vice kopii, mohou se stranky po sobe
posouvat, takze se bude menit radkovani a stranky se mohou i naklonit,
takze radky mohou byt na casti stranky ruzne nakrivo.

9. Pri malo peclivem zakladani papiru bude mit kazda stranka jine okraje a
radky mohou byt nakrivo i na originalu.

10. Pokud je opotrebovany valec, muze v nekterych castech spatne posouvat
papir a radky tak budou blize u sebe. Priblizeni nebude vzdy uplne stejne,
ale tento jev se bude opakovat s pravidelnosti danou obvodem valce.

Skutecne verna emulace je tedy velmi tvrdy orisek, ale aspon tu
promenlivou silu uderu by to chtelo (pokud neni emulovan elektricky psaci
stroj).

> Osobne bych se priklanel spise k pozadavku pana Olsaka na emulaci
> promenlive sily uderu.
>

> David Tesar

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz