zkracovani odstavce

Ondrej Koala Vacha koala at fi.muni.cz
Fri Mar 22 22:31:29 CET 2002

On Fri, 22 Mar 2002, Matej Cepl wrote:

> Těžko. Nelichotivé označení, které jim čeští typografové dali,
> není náhodné :-). Typograficky nejčistější bývá provést změny
> v textu. Pokud se jedná o text tvrdohlavého (nebo dokonce

Toto ale neni typograficke, ale autorske reseni, resp. dosahne se kyzene
typograficke kvality tim, ze ji podridime text, i kdyz spravne by tomu
melo byt naopak.

> mrtvého) autora, pak je každá rada drahá. Naštěstí pokud si dám
> do preambule
>
> \widowpenalty=10000
> \clubpenalty=10000
> \brokenpenalty=10000
>
> tak mi většinou LaTeX moc parchantů nedělá. Občas pomůže přidat
> nějaké povolení dělení (\-).

Hm, taky proc by je delal, kdyz si muze delat co chce. Pokud neni nutnost
sazet tzv. rejstrik, tedy na staly pocet radku na strane, pak nam tex dava
vyse uvedene moznosti penalt, ktere problem odstrani tim, ze na
strance v pripade potreby je o radek mene/vice (bud se roztahnou
meziradkove mezery, nebo se mezera objevi na spodu stranky). Pokud
rejstrik chceme, nezbyva nez postupovat klasicky: najdeme takovy odstavec, ktery
stahnout/roztahnout jde, a ten modifikujeme. A tak dale. Je to to casove
narocne a umorne, a taky se relativne lehko da dostat do situace, ktera
nema reseni. U urcitych typu textu nejde rejstrik vubec dosahnout, a
nemusi to byt jenom vzorce a rovnice. Muze to byt i beletrie s mnozstvim
prime reci, ktera se sklada z 1-2 vet.

--
Ondrej Koala Vacha