PFB --> PFM

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Tue Mar 12 10:11:12 CET 2002

On Tue, 12 Mar 2002, Jaromir Kuben wrote:

> [...]

Dobry den,

> PFB  postscript font binary

Obsahuje rozmery znaku, tvary znaku a defaultni encoding vektor. Rozmery a
tvary znaku jsou binarne sifrovany sifrou, ktera byla firmou Adobe
dodatecne zverejnena, a proto volne dostupne programy, jako treba
t1disasm, dokazi prevest tento format do lidsky citelneho tvaru,
obsahujici popisy jednotlivych tahu.

> PFA  postscript font ascii

Totez, jako PFB, pouze binarni sifra je uuencodovana, aby se z toho stal
7bitovy ASCII soubor. Puvodne pouzivany ve starsich Xserverech (dnesni
Xservery umeji cist i PFB, ba dokonce nejnovejsi i TrueType). Dale se
tento format pouziva pri downloadovani do vystupniho PostScriptu, aby ten
zustal 7bitovy. Programy, ktere nevysekavaji pri downloadovani nepouzite
znaky, ale downloaduji font cely, tedy postupuji zhruba takto:

t1ascii font.pfb font.pfa
cat font.pfa >> PS-ovy-vystup-urceny-pro-tiskarnu

> AFM  adobe font metric

Textovy soubor, ktery obsahuje rozmery znaku a defaultni encoding vektor
(totez, jako v PFB), ale navic obsahuje tez informace o kerningovych
parech a ligaturach. Urceny pro aplikaci, ktera rozhoduje o umisteni sazby
v danem fontu (napriklad TeX, InDesign apod.). Pro pouziti v TeXu je nutno
AFM konvertovat nejprve do TFM nastroji, ktere jsou v TeXovych
distribucich obvykle k dispozici. AFM popisuje vztahy mezi vsemi znaky ve
fontu (muze jich byt daleko vice nez 256) zpusobem nezavislym na volbe
encoding vektoru.

> PFM  printer font metric

Binarni soubor, obsahujici zhruba totez, co AFM, ale (domnivam se) chybeji
informace o ligaturach. Opira se (domnivam se) o defaultni encoding
vektor, takze se omezuje na maximalne 256 znaku ve fontu. Pouziva se pro
rasterizer fontu zvany ATM pro Windows a Mac. Vidime tedy, ze na rozdil
od Xserveru v UNIXech potrebuji Windows a Mac specialni aplikaci (ATM),
aby vubec rozumnely tem PostScriptovym fontum a dokazaly je rastrovat na
obrazovce a pro ne-PostScriptove tiskarny.

Novejsi verze ATM pry podporuji UNICODE, takze omezeni na 256 znaku zde
pada. Jak je ten UNICODE implementovan do PFM, to nevim. Je ovsem treba
zduraznit, ze znaky v PFB, PFA a AFM jsou zaneseny pod svymi nazvy a
nikoli cisly, takze tyto formaty jsou na volbe kodovani zcela nezavisle.

V UNIXu a v TeXu obvykle PFM vubec nepotrebujeme.

> Zdravi
>         Jaromir Kuben

Zdravi

Petr Olsak