jak na citace

Tomas Hala thala at mendelu.cz
Fri Mar 8 12:42:07 CET 2002

Dobrý den,
citací se týká norma (ČSN) ISO 690, 690-2 a další související.
Přehled této problematiky jsem publikoval ve sborníku SLT 2001.
Základní myšlenky (normy):
- Norma stanovuje povinné prvky citací a nabízí volitelné prvky.
- Popisuje tři způsoby odkazů na citace (to je to, co máte na mysli).
- Výslovně říká, že typografická úprava není předmětem normy.
Pokud se týká odkazů na citace, já osobně nedoporučuji poznámky pod čarou
(1. způsob), protože jsou nepřehledné při větším množství odkazů.
Nevhodný je i 2. způsob, kdy literatura je očíslovaná v seznamu a odkazy
jsou provedeny umístněním čísla citace do kulatých závorek, neboť
tyto kulaté závorky se mohou plést se závorkami použitými z jiných důvodů.
(LaTeX má tyto odkazy nadefinovány v hranatých závorkách, což je lepší.)
Používám - a doporučuji i ostatním - odkazy na citace obsahující
jméno autora(ů) a rok vydání.

Příklad:
Jak uvedl Vomáčka (2000), ...
... uvádějí různí autoři (Vomáčka, 2000; Vobršálek a Vopička, 1999).

V praxi je zvykem, že v jednom díle se používají odkazy jen jednoho druhu.
VŠ student by měl obdržet pokyny od děkanátu, rektorátu, vedoucího
diplomové práce apod.

S pozdravem

                                         Tomáš Hála
Mendelova zemedelská a lesnická univerzita, Provozně ekonomická fakulta,
Ústav informatiky, Zemědelská 5, CZ-613 00 Brno,  tel. ++420 5 4513 2053
http://www.mendelu.cz/~thala

On Fri, 8 Mar 2002, Ondrej Rusek wrote:

> Zdravim,
> chtel bych se zeptat,jak sp
ravne psat citace. Jedna se
o diplomovou praci a co jsem si prohlizel ruzne prace, tak je
 pouzivano budto umisteni dole pod carou -
tedy latexovsky \footnote nebo (to daleko mene) jako odkaz
na literaturu umistenou na konci
> Ktere resseni je psravne?
Nebo je to jedno? Mozna kombinace obou?
Je mozne poradit napr. nejaky link, kde bych se o tom dozvedel vice?