Trochu OT: Elipsa, trojtecka

Josef Polach polach.j at pbsvb.cz
Wed Jun 5 07:37:43 CEST 2002

V konferenci typografie probehla nedavno diskuse o sazeni elisy. Ptal jsem
se i na nazor jazykovedcu z Jazykove poradny. Co vsechno jsem se dozvedel
tam i tam, prikladam na konci (i s chybami).

Hezky den

Josef

-----
<PORADNA>
Vážený pane Poláchu,

není divu, že tento pravopisný problém se řeší stále znovu; ostatně se ve
věci tří teček rozchází i školní a akademické vydání Pravidel. V praxi se
najdou teď a nejspíš i v budoucnu řešení různá.
Nabízím Vám tyto zásady:

1. V rámci trojtečky žádné mezery.

2. Rozlišovat vypuštění slova (nebo větší části textu) sázené odmezerovaně
(kamna, sporáky, krby ...) a vypuštění části slova sázené natěsno
(nedopečený, nedovařený, nedo...). To platí i pro začátek textu (... a
bude hůř).
Pokud jde o souběh s jinými znaménky, bude to vždy složitější a
diskutabilní. Nabízím odlišení zásad běžných, řekněme pro beletrii (A) a
zásad dokumentačních (B), které by měly platit při snaze o sice zkrácenou,
ale jinak co možná věrnou citaci. Zásada B by v "hladkém" beletristickém
textu působila jako pedanterie: i to může některý autor/text chtít, ale
obecně bych tímto způsobem šetřil. Hranice obou způsobů bude ovšem
plynulá: představme si třeba citace soudních spisů v publicistickém textu.
V takových případech nezbývá než text citlivě ošetřit: myslím, že v
typografii nemůže být řeč jen o zásadách typu "tak a nikdy jinak", ale
také o něčem, cop bych nazval smysl pro druh textu a jeho styl.
A Trojtečku pokládat za nahrazení včetně příslušné interpunkce (nabízejí
kamna ... rošty, kouřovody ...). Výjimkou budou případy, kdy je zapotřebí
zřetelně naznačit stavbu souvětí (nabízejí kamna, krby ..., takže snad
budou mít i pohrabáč).
B Trojtečku, oboustranně odmezerovanou nebo podle potřeby v závorkách,
pokládat jen za signál vynechaných slov a všechna interpunkční znaménka
zachovat - tedy:
V napadeném prospektu se uvádí: "Nabízejí krby, ... , kamna ... a vůbec
všechno pro vytápění, včetně pohrabáčů ... ."
Na závěr ještě upozornění. Výpustek je podle SSJČ archaismus. Na platnost
všech stylových charakteristik čtyřicet let starého slovníku by jistě
nikdo nepřísahal, ale ani za svých studií, ani později jsem pro elipsu
neviděl jiné synonymum než výpustku.
S pozdravem
Josef Šimandl

> [...]
> typografii, ale nějaký jasný závěr z toho nevyplynul. Spíše se to
> rozšířilo až do nepřehledna. Na konci zkusím připojit výběr názorů a
> ukázek.
>
> Jedno z častých použití - zkrácení výčtu nabízí dvě možnosti:
>
> 1. bílá, žlutá, modrá...
> 2. bílá, žlutá, modrá, ...
> (samozřejmě v e-mailu to píši jako tři tečky, i když typograficky
> správně se to sází trochu jinak - s jiným prostrkáním)
> Která možnost je správná (lepší)?
> Kdy a kam mezeru? A proč?
>
> Další použití "trojtečky" uvádím na konci. Co vy na to?

</PORADNA>

<DISKUSE>

> [...]
> --

> Pokud vypustkou veta zacina, neni mezi vypustkou
> a prvnim slovem vety mezera:
>
> ...ale nakonec se pokracovani naslo.
> (vypusteny zacatek vety)
>
> ---> ALE POZOR!
>
> Albert zuril, protoze rukopis mel odevzdat
> uz dnes vecer. Dovedete si predstavit, jak se
> musel citit, kdyz zjistil, ze mu v redakci
> ztratili druhy dil. ... Ale nakonec se
> pokracovani naslo.
> (vypustena cela veta, pasaz nebo jako pomlka)
>
> V tomhle pripade bych se ovsem priklanel spis
> k pouziti pomlcky (beletrie) nebo k vlozeni

</DISKUSE>
-----