TeX, LaTeX, XML a komplikace s tim spojene

Matej Cepl ceplma00 at yahoo.com
Sat Jan 26 17:39:14 CET 2002

On Fri, Jan 25, 2002 at 11:09:28PM +0100, Jirka Kosek wrote:

> Za poslední tři roky se vývoj dostal dál, než za předchozích 15
> let dohromady.

Rád věřím (při takovém obrovském úsilí, jaké se XML věnovalo, by
bylo smutné, kdyby to nebyla pravda :-).

> Teď ovšem předpokládáte, že dokument budete jen tisknout. Když
> chcete více výstupních formátů (HTML, tisk, ...) zjistíte, že
> LaTeXové "dodělávky" vám znemožní (nebo alespoň ztíží)
> automatickou konverzi třeba do HTML.

Pravda je, že většina mých dokumentů stále ještě je tištěných.
A vzhledem k tomu, jak je v akademických kruzích rozšířený Adobe
Acrobat, necítím žádné potíže s vystavováním PDF na Web. Navíc,
pokud potřebuji HTML, tak mi tth slouží dobře. Ale uznávám, že ve
chvíli, kdybych se věnoval něčemu složitějšímu, tak bych asi
narazil na meze LaTeXu.

> Vzhledem k tomu, co Epic umí, bude těžko zadarmo. Zkuste si
> cenu porovnat s užitkem, který vám to přinese, a s časem, který
> ušetříte.

To jsem skutečně neočekával (byť jsem doufal, že alespoň něco
vzdáleně podobného se v open-source světě objeví).

> Jakýkoliv WYSIWYG nebo pseudo-WYSIWYG editor, t je to LyX nebo
> třeba Epic, se před vámi snaží do jisté míry schovat strukturu
> a prezentovat především vzhled. Takže jako autor dokumentu se
> místo textu a jeho struktury začnete soustředit na to, kde se
> zalomila věta a jak je velké písmo v nadpisu.

Tohle je ovšem velice hrubá pomluva! Nevím jak Epic (nikdy jsem
se k němu nedostal blíže nežli k několika screenshotům), ale LyX
v žádném případě _není_ pseudo-WYSIWYG editor a ani se o to
nesnaží (bojové heslo je WYSIWYM -- What You See Is What You
Mean). O vzhled dokumentu na obrazovce (míněno při editování) se
dost dobře ani snažit nemůžete (dosáhnout toho je možné pouze
pomocí ruční editace konfiguračních souborů pro jednotlivé třídy
dokumentů) a vzhled na obrazovce je skutečně pouze nástrojem
naznačení druhu elementu (abych použil XML terminologii). To už
můžete prohlásit za pseudo-WYSIWYG editor Amayu a Thot (pak ale
nevím, co není *-WYSIWYG).

Konkrétně: o zalamování věty se můžete snažit pouze tak jako
v holém TeXu (zalomení řádku na obrazovce pochopitelně
_neodpovídá_ reálnému výsledku), to jest pomocí ekvivalentu \\.
Velikost nadpisu byste snad mohl ovlivnit ruční aplikací
ekvivalentů \large{} a spol., ale to je tak vše. Zkráceně -- LyX
je přesně stejně WYSIWYG jako AUCTeX :-)

	Hezký a pokojný den přeji.

		Matěj

Matej Cepl, ceplma00 at yahoo.com
138 Highland Ave. #10, Somerville, Ma 02143, (617) 623-1488

They that can give up essential liberty to obtain a little
temporary safety deserve neither liberty nor safety.
	-- Benjamin Franklin, Historical Review
	   of Pennsylvania, 1759.