TeX, LaTeX, XML a komplikace s tim spojene

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Fri Jan 25 17:48:20 CET 2002

On Fri, 25 Jan 2002 cslatex at seznam.cz wrote:

> Ale to neni pravda. http://www.kosek.cz mam proctene krizem krazem a XML pro
> kazdeho od Jiriho Koska taky. Asi jste spatne pochopil, na co se ptam. Psat
> XML je celkem jednoduche, XSL je uz horsi (oproti jednoduchemu CSS2), ale
> porad to jde. Jenze delat si sam XLink, XPath, XSLT, XSL FO, XPointer, DTD a
> dalsi

Porad jeste nerozumim tomu, co myslite. XSL je eXtensible Stylesheet
Language a ma dve casti: XSLT a XSL FO, proc tedy uvadite vsechny tri jako
neco odlisneho? Samozrejme je XSL v necem obtiznejsi, ale zase toho umi
vice. Pokud mate jednodussi pozadavky, na ktere staci CSS2, pak proste
pouzijte s XML pouze CSS2. XLink, XPath a Xpointer jsou jen konkretni
specifikace pro odkazy uvnitr XML dokumentu a do jinych XML dokumentu.
Nechapu, co na nich chcete "delat", je to standard, ktery se proste
naucite a pouzivate. DTD da vic prace, ale pro XML neni nezbytne. Lze
vytvaret i takove XML soubory, ktere DTD nemaji. U jednoho sveho programu
mam konfiguracni soubor, vstupni soubor i vystupni soubor jako XML, udelal
jsem si (z cvicnych duvodu) vlastni nedokonaly DOM parser a DTD vubec
nemam. U jineho dokumentu jsem si udelal DTD (jednoucelove), protoze si
mohu svuj dokument validovat a vim, co musim osetrit v XSLT a co osetrovat
nemusim, protoze to nikdy nenastane.

> silenosti je proste neunosne pro jednoho cloveka, kdyz musi rychle
> produkovat clanky. Mate snad nekdo jiny nazor >>> ze s XML a XSL si
> vystacim, rad si poslechnu prakticke rady ??? A musim tam rovnez psat hodne
> matematickych a chemickych vzorcu !!! Navic XML ma podle me porad velice

Tak to je dost problem. MathML se rucne moc psat neda, na chemicke vzorce
je CML (http://www.vsms.nottingham.ac.uk/vsms/talks/chemweb.html), ale
nevim, v jakem je to stavu a jak je to rucne pouzitelne.

> spatnou podporu prohlizecu - jak MSIE 6.0, tak i Mozilla; nebo se mylim ?

Od doby, kdy Jiri Kosek psal svou knihu, jiz Mozilla umi i XSLT.

> Asi mi malinko unikl ten DocBook. To je univerzalni DTD pro XML ? Polozim

Univerzalni neni, ale umi hodne. Navic si muzete pridat nejaky dalsi
namespace a mit k dispozici MathML, CML, ... Ovsem je otazka, zda pro Vase
potreby to zas neumi zbytecne moc. Ja pouzivam DocBook jen v pripade, kdy
pisu dokument pro nekoho jineho, kdo je na prijem dokumentu v tomto
formatu zvykly.

> Vam tu jednu otazku ? Jde psat tedy v XML to co v LaTeXu se srovnatelnou
> namahou, narocnosti na cas (psat rychle a efektivne), produktivitou a
> kvalitou vystupu ? [Me se LaTeX docela zalibil a nemohu se porad ucit nove a
> nove veci. Jenze pokud XML strci LaTeX do kapsy, k cemu by LaTeX potom byl ?
> To bych asi nevahal a plne se preorientoval na XML.]

XML definuje strukturu dokumentu. Ne ze by to v LaTeXu neslo, ale v XML to
jde lepe. LaTeX je sazeci stroj. Neberte nasledujici vetu jako jedinou
moznost, samozrejme tech cest je cela rada. Muzete mit XML dokument s
dobre definovanymi strukturnimi znackami a pomoci XSLT z nej udelate
vstupni soubor pro LaTeX. Pak neni nutne umet XSL-FO, kdyz pro
naformatovani umite napsat package pro LaTeX. Jinym XSLT z tehoz XML
souboru udelate XHTML a vizualne ho vylepsite pomoci CSS2. Matematiku i
chemicke vzorce pak taky lze zvladnout bez MathML a CML, metodu naznacil
Jiri Kosek na sve prednasce, kterou mel v prosinci na valnem shromazdeni
CSTUGu. Mel by to mit i na svych WWW strankach.

> Jenze clenstvi v CSTUGu stoji penize, kterych nemam nazbyt :(. Je to neco
> pres 1000,- Kc za rok. S TeXem a LaTeXem to myslim vazne tak, ze rozsahlejsi

Radny clen 300,- Kc rocne, student a duchodce 200,- Kc rocne.

Vse najdete na http://www.cstug.cz

> Nekdo tu hovoril, ze TeX je jednodussi nez LaTeX. Ja jsem se zase dozvedel,

To je vec nazoru, kazdemu se libi neco jineho.

> ze LaTeX je takovou nadstavbou TeXu, aby byl TeX pristupny i autorum svych
> clanku. Jinymy slovy, ze TeX je moc slozity na to, aby se psaly texty rovnou

Opet vec nazoru. Pro nekoho je to jednoduche, pro nekoho slozite. Zkuste
si to a poznate, co vyhovuje Vam. Kazdy ma pravo svobodne volby.

> PS: Zajimave je, ze i Jiri Kosek pise svoje knihy v LaTeXu, znamena to neco
> ? Proc je tedy nepise v XML ???

Pise je v XML, pouziva DocBook, pak to pomoci XSLT prevede na soubor pro
LaTeX (alespon to tak uvadi).

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz

see also http://www.icpf.cas.cz/wagner/