\hyphenation nebehá s diakritikou

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Wed Jan 9 14:59:11 CET 2002

On Wed, 9 Jan 2002, Pavol Luptak wrote:

> Po zadani tejto direktivy dokument sice ide bez problemov skompilovat,
> ale rozdelovane slovo (napriklad naj-skôr) sa zobrazuje bez 'ô', teda
> len ako 'najskr'. Skusal som kod 11 zmenit na 10, sprava sa to tak, ze
> sa namiesto 'ô' vypise medzera, teda 'najsk r'. Viete, co s tym?
> --
Presne to se dalo cekat (viz muj predchozi mail). Z chybove zpravy je
zrejme, ze mate 7bitovy font, kde pravdepodobne pomoci baliku inputenc
nebo jineho funkcne shodneho mechanismu expandujete znak s diakritikou na
prislusne TeXove sekvence. V takovem pripade je deleni slov principialne
nemozne (viz TeXbook). Jedine si muzete mista zlomu nastavit explicitne
pomoci \-, coz by byla priserna prace. Prikazem \catcode`\o=11 (na sve
klavesnici v SSH nejsem schopen napsat diakritiku, tak si to domyslete)
reknete TeXu, ze prislusny znak je pismeno, ktere existuje primo ve fontu.
TeX sice pak pouzije pravidla deleni, jenze to pismeno ve fontu nenajde. V
logu mate urcite zpravu "missing character". Kategorie 10 je mezera, takze
pak nefunguje deleni a tiskne se mezera (roztazitelna podle beznych
pravidel sestavovani odstavce). Reseni jsem psal v minulem mailu: pouzijte
8bitovy font a \hyphenation dejte za \begin{document}. Plati to pro babel
i pro cslatex.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz

see also http://www.icpf.cas.cz/wagner/