psani mezer ve zkratkach

Josef Tkadlec tkadlec at fel.cvut.cz
Mon Feb 18 09:41:23 CET 2002

Vit Zyka wrote:

> vcerejsi mail Zdenka Wagnera me privedl k otazce, proc je v plainu
> i LaTeXu definovano \, jako kern a ne jako glue se stahovatelnosti a

Mala nepruzna mezera ma sve pouziti: v matematickych vyrazech (plain, v
LaTeXu je definice rozsirena i do textu), oddeleni dvou znaku (jednoducha a
dvojita uvozovka, tecky vypustky nebo vypustka a prilehly znak), "nejmensi
zuzena mezera" (datum psane cisly, mozna ustalene zkratky - pr. n. l., a.
s.,...) - pokud cely vyraz i s mezerami bereme jako jeden graficky celek
(pak nechceme pruznost), ...

> roztahovatelnosti. Neco jako (hodnoty je mozna treba doladit)
>   \def\thinspace{\hskip.2em plus.1em minus.08em }
>   \def\,{\penalty10000\thinspace}
> Kazda dalsi volnost pro algoritmus radkoveho zlomu se hodi, i kdyz
> uznavam, ze prispevek je zde velmi maly. Myslim, ze dulezite jsou take
> relace mezi zuzenou mezerou a okolnimi obycejnymi mezerami. Pokud ty
> jsou natazene kvuli radkovemu zlomu, pak je mozna i zadouci proporcne

Podle mne by zuzena mezera mela byt o konstantni hodnotu mensi nez zakladni
- podle ruznych doporuceni vychazi zuzovani na 1/12 em, tj. zuzena mezera by
byla 0.25em plus 0.17em minus 0.08em, nejmensi zuzena mezera je pak prave
.17em jako v \, (na 2 des. mista) - to se taky udava jako pripustne minimum,
vam vyjde nejmensi zuzena mezera na 0.12em a to je dost malo (za zkratkou
koncici na "v."). Ja pro ni pouzivam prikazy "\~" a "\ " (nerozdelitelna a
rozdelitelna).

Pripravuji podrobnejsi clanek o mezerach, pracovni verze je (na nekolik dni)
na
  ftp://math.feld.cvut.cz/pub/tkadlec/text/tkadlec.ps
Uvitam pripominky.

J. Tkadlec