sazba versu

David Ondřich dond at sirrah.troja.mff.cuni.cz
Thu Apr 4 14:11:16 CEST 2002

Dobry den.

On Thu Apr 04, 2002 at 01:45, Slavek Herman wrote:
> [...]
> prelomil na druhou radku, ale byl zarovnan vlevo? tedy normalne sazba
> na levy  praporek, akorat zbytky versu na levy.
>
> mam na mysli neco takoveho:
>
> slova basne se krasne
> zalamuji, avsak nesmi
>           byti dlouhe.
> jsou-li kratke tak, to
>                   jde.
>
> pritom basen by se zapisovala napr. mezi \basen a \konecbasne, a
> makro by zajistilo odsazeni, kurzivu atd. to vsak je jiz jednoduche.
> jde mi hlavne o princip popsany vyse.
>
> jake jeste jine zpusoby sazby dlouhych versu znate? treba existuje

Podotykam, ze ne vzdy je zadouci lamat az na praporku, naopak dost casto
lepe vypada radka zlomena ,,hezky``, tedy zhruba v rozsahu treti ctvrtiny
radku (ale to hodne zavisi na typu sazby, moderni poezie se sazi dost
,,drsne``). Taktez preteceny text se obvykle nesazi az na doraz na prapor,
ale ,,tak, aby to dobre vypadalo``.

Resil jsem podobne problemy, ale stejne jako p. Wagner se k makrum ted
nemohu dostat, snad si vzpomenu o vikendu.

Musim ovsem dodat, ze v pripade sazby poezie jsem vzdy vsechno prepeclive
kontroloval, protoze se mi nepodarilo vytvorit makra, ktera by dokazala
brat v potaz zastoupeni jednotlivych liter ve slovech okolo zlomu (proste,
kdyz to ma vypadat hezky, musi se to - nekdy - udelat rucne). A nakonec,
uz se mi i stalo, ze to zlomit opravdu pekne proste neslo.

> za vse predem dekuji,
>
> Slavek Herman

S pozdravem

dond