kam pridat nove vzory pro deleni slov

Jaromir Kuben kuben at scova.vabo.cz
Wed Apr 3 12:12:40 CEST 2002

pavel hampl píše:

> zdravim vespolek,
> mam nainstalovany kompletni TeX z RedHatu 6.2 a pisu v LyXu
> (1.1.6fix4). Potreboval bych pridat nove vzory pro deleni
> slov. Zatim jsem se naucil dat to do Latex preamble u toho
> ktereho .lyx souboru. Ale radsi bych nasel nejake misto,
> odkud to bere LaTeX, kdyz se vytvari DVI. Prosim o radu, kam
> muzu zapsat nove vzory pomoci prikazu \hyphenation, aby byly
> pouzite pri zpracovani. Zkusil jsem to dopsat do
> texmf/tex/csplain/czhyphen.tex, ale ten se pri zpracovani
> lyxovych souboru nepouziva.

Vzory pro deleni se nenacitaji pri kazdem prekladu v tom smyslu,
jak si to zrejme predstavujete. Jsou zabudovany v binarnim souboru,
tzv. formatu, napr. latex.fmt, plain.fmt, csplain.fmt a pod.
Tento soubor se "jednou pro vzdy" pripravi pomoci initexu prikazem
\dump,
ktery je povolen jen v tomto rezimu. Samostatne vzory se vkladaji
prikazem
\pattern.

Dodatecne vzory je mozne doplnit pomoci \hyphenation tak, jak to delate.
Ty se nacitaji samozrejme pri kazdem prekladu. Neni tedy zadny
standardni
soubor, ktery by se pri kazdem prekladu nacital. Pokud jich mate moc,
muzete je leda dat do samostatneho souboru (obsahujiciho prikazy
\hyphenation) a ten pak \input ovat.

Druha moznost je vyrobit si vlastni format pomoci initexu. Pak byste
ale mel pouzit pro vysledne soubory rozhodne jine nazvy, aby se to
netlouklo s temi standardnimi, od nichz se ocekava jiste standardni
chovani. Ty Vase totiz budou delit jinak. Pokud byste volil tuto
variantu, doporucuji studium TeXbooku naruby p. Olsaka. Navic musite
vedet, z ktereho souboru se dela latexovsky format (popr. pocesteny
pomoci jistych konfiguracnich souboru) na Vasem systemu. Pravdepodobne
tam budete mit nejaky skript na vygenerovani napr. cslatex.fmt.
Podle neho muzete postupovat.

Take je mozne k hotovemu formatu pomoci initexu doplnit dalsi definice
a vytvorit novy format. I tam je mozne pridat dalsi vzory.
Ja to v latexu bezne delam, ze do formatu dam pro dany text (pokud
je rozsahlejsi a stoji to za to) vse z preambule az tesne pred
\begin{document}.

Zdravi
         Jaromir Kuben