kam davat vyjimky k deleni? (bylo: Re: hyphen)

Petr Sojka sojka at informatics.muni.cz
Thu Apr 25 22:27:26 CEST 2002

On Thu, Apr 25, 2002 at 10:01:11PM +0200, Viktor Ber wrote:
Dobry den, chtel bych si postezovat na nasledujici zvlastnost csLaTeX2e:

> Dal jsem \hyphenation{abc-def-gh} do hlavicky a abcdefgh se mi nedelilo
> tak, jak jsem chtel. V archivu konference jsem nasel nasledujici:

> Tukl jsem se do cela, zaridil se podle toho a vse bylo v poradku. Vzpomnel
> jsem si vsak, ze v jinem souboru mam \hyphenation{way-yiq-tol} v hlavicce,
> a tudiz se mi to asi spatne deli. Problem je, ze v tomto druhem souboru mi
> \hyphenation funguje spravne v hlavicce i za \begin{document}, pouze kdyz
> pokyn k deleni slova zakomentuji, dojde k nespravnemu rozdeleni na
> wayy-iqtol.

> [...]

Muze, ale musite predtim explicitne nastavit \language, ke ktere
vyjimky nastavujete.

\language0\hyphenation{vyjimky k jazyku nula}
\language1\hyphenation{vyjimky k jazyku jedna}
atd.
Protoze prideleni cisel jazyku je uzivateli vetsinou skryto,
pouzivaji se pro prepinani jazyku misto \language nejaka
mnemotechnicky pojmenovana makra.

Doporuceni M. Donta je zalozeno na faktu, ze nektere styly
pouzivaji \AtBeginDocument token list provadeny na
\begin{document} pro prepnuti na zakladni jazyk dokumentu.

To ze vam to nekdy funguje muze byt nahoda, ze deleni
pozadovane vyjimkou je zaroven pokryto vzory prislusnymi k \language0.

--ps