Rotace objektu v plainu

Lubos Kloc kloc at ipm.cz
Mon Sep 24 09:30:15 CEST 2001

Polach Josef wrote:

> 1. Rotace objektu
> V plainu potrebuji rotovat \hbox. Zkusil jsem
> makro z TST (druhe vydani, s. 281)
> \def\pstransform#1#2{...}.
>
> Je moc fajn, ale da se nejak zaridit, aby ten
> \hbox nerotoval podle leveho dolniho rohu, ale
> podle jineho bodu, treba podle stredu toho objektu?
>
> Pomohla by mi samozrejme i jina rada pouzitelna
> v plainu.
>
> 2. Rotace cele stranky
> Da se nejak (a pripadne jak?) do vychoziho TeXoveho
> souboru dostat to, co jinak musim delat pomoci:
>
> dvips soubor.dvi -o soubor.ps -t landscape -t A4
> [...]

TeX sam o sobe otacet objekty neumi. To je vzdy vec az
nasledneho zpracovani dvi souboru. Nejlepsi je na to
postscript, tedy dvips. Na to, abyste dvips uz
v TeXovem zdrojaku neco prikazal, slouzi \special{ps:....}.
Asi vsechna otaceci makra jej pouzivaji.
Na otaceni objektu je v dvips makro rotate, pro plain
tedy \input rotate.tex a pak dle navodu ktery je primo
v tomto souboru.

Doporucuji vratit se k clanku Petra Olsaka "Jak TeX pracuje
s PostScriptem" ve Zpravodaji c. 3/93 (vcetne komentare
Karla Horaka). Problemem pri techto manipulacich byva
rozdilna predstava TeXu a PostScriptu o aktualnim bodu sazby.

              Preji hodne uspechu,

                        Lubos Kloc