Bestiář

Josef Tkadlec tkadlec at fel.cvut.cz
Mon Sep 3 12:06:24 CEST 2001

Dobrý den, konečně jsem si prošel podrobněji celý Bestiář (výborná věc) a
mám pár dalších připomínek.

2.1 Nesdílím váš odpor proti psaní "...potřebujeme 60~dkg...". Podle mne je
to lepší než "60\,dkg" a v kuchařce zcela tolerovatelné - to číslo nahrazuje
slovo "šedesát" a v tomto smyslu tam může být obyčejná mezera (lépe
nedělitelná). (Pevná mezera je jistě lepší, ale nemyslím, že až o tolik.)

Jak už jsem dříve psal, mezera mezi číslem a jednotkou by podle pravidel
měla být "pevná" o velikosti 1/4 em (nejstaženější mezislovní). Nebyl jsem
si jistý, zda by to mělo tak být i ve vzorcích (v textu určitě), teď jsem
přesvědčen, že i tam. Vede mne k tomu následující úvaha: v zápisech  "1 hl =
100 l", "10 m . s^{-1}" by tato mezera měla být menší než kolem "=" a větší
než kolem ".", tj. měla by být mezi \> a \;, tj. v základní velikosti mezi 4
a 5 mu. Tomu 4,5 mu výborně odpovídá. Trochu problém je s natažitelností \>
až na 6 mu - to ale jen podporuje můj pocit (který, zdá se, alespoň do jisté
míry sdílíte), že místo násobení mezi jednotlivými rozměry u jednotky by
byla lepší mezera \,. Já osobně si tedy nejspíše předefinuji (v LaTeXu) \:
na mezeru o velikosti 1/4 em i v matematickém modu (zatím jsem to měl jen v
textu). Myslím, že to i lépe odpovídá "zvětšující se" posloupnosti \, \: \;
(3 4,5 5-10 mu). Jako jinou (velice názornou) možnost bych viděl
předefinování \~ (pokud bychom nepotřebovali příslušný akcent nebo to udělat
jen v matematice) - je to opět nedělitelná mezera, jen pevné délky.

2.7. Psaní data: zúžená mezera je "mezera - šířka_tečky/2", tj. v základní
velikosti asi 1/5 em. \, je asi ucházející aproximace, pokud ji neděláme
pružnou, ale možná by stálo za to předefinovat \, v textu - tam nevím o
jiném
využití. Nebo zavést další příkaz.

Psaní násobení: Přiznám se, že české matematické texty nečtu, připadá mi ale
i v češtině mnohem vhodnější používat k násobení \cdot (zmínka o tomto
příkazu nikde není). S tečkou na řádku jsem se od základní školy setkal až
nedávno u dětí a vypadá to podle mne příšerně.

3.4:

Dvojtečka: Je to popletené s čárkou. Navíc použití v definici množiny je
zcela pomýlené - použití jako Bin není vhodné, protože má menší mezerování
než Rel, ani předefinování jako Rel není vhodné - tak se snad nikdy
nepoužívá. Podle mne by se mělo použít \colon a obyčejná mezera: $\{x\colon\
x>5}$. Mezeru bych použil i u druhého příkladu $f\colon\ A\to B$.

(Dvojitá) svislá čára: "|", "\|" jsou typu Ord, takže pro absolutní hodnotu
a normu nejsou vždy vhodné, viz $\left|-x\right|$, $\left\|-x\right\|$.
Použití jako relace v definici množiny je problematické - v uvedeném
příkladu jsou dvě relace za sebou. Já bych asi použil $\{x|\ x>5\}$ jako u
dvojtečky.

3.5, mezerování \Gamma\!\(\!x+\frac12\): Asi máte \(, \) definováno jako
\left(, \right) (nebo to vypadlo). Korekce před závorkou je tady nutná jen
proto, že byla použita tato konstrukce, při použití \Bigl, \Bigr by mezera
navíc nevznikla. (Asi by stálo za to přidat i poučení o psaní závorek.)

S pozdravem,
Josef Tkadlec