okraje / sazba

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Tue Oct 23 10:59:35 CEST 2001

On Tue, 23 Oct 2001, Bohdanecky Zdenek Jr wrote:

> Dobry den,

Pouzivam LaTeX, tak se vyjadrim jen k tomu, co vim.

> sebe. Zde doufam, ze vysledny PS soubor bude mozno vytisknout
> Ghostsriptem pod Windows na sitovou tiskarnu (pripojena k NT serveru).

Mame prakticky vyzkouseno.

> 1)
> Kdyz chci sazet A5, predpokladam, ze si na papire rozvrhnu levy a
> horni okraj. Pote urcim sirku a vysku sazby (jako jednotku bych pouzil
> spise pica a pocet radku, nez milimetry) tak, abych ji mohl umistit na
> papir a vznikly pozadovane okraje. Tedy vlastne nikde nenastavuji
> primo rozmery formatu A5.
>
> O idealnim nastavovani velikosti sazby jsem se docetl v prvni.tex.

Take treba clanek J. Veseleho ve Zpravodaji 2/1993, ale zhruba totez
najdete snad ve vsech ucebnicich typografie

> 2)
> V hlavnim souboru mam \input czech.sty, kterym se ale zaroven natahuje
> plainA4.tex.
> Vlastni rozmery pak definuji pozdeji, takze predpokladam, ze se ty
> A4kove prepisi.

Ano.

> 5)
> Je mozno si pro fazi ladeni dokumentu nechat vykreslit okolo stranky
> ramecek, abych tak v xdvi videl, jak velka je ve skutecnosti stranka
> i s okraji?

Ja to delam tak, ze programu dvips dam parametr -T "148mm,210mm" a
Ghostview mi pak zobrazuje stranku primo teto velikosti (nebo se da i v
menu nastavit velikost A5). Mam to overeno v OS/2 a ve Windows. Jinak je
samozrejme mozne dat ramecek treba do ziveho zahlavi jako makro, ktere pak
muzete vyhodit jednim prepinacem.

> 6)
> Zajimam se o typografii a vim, ze evropskou tradici je uzivani
> Didotova merneho systemu. Rozmerujete nekdo v cicerech, nebo v
> americkych picas, nebo snad pouzivate jen milimetry?

Pokud mi maketu predepise grafik, pak pouzivam ty jednotky, ktere mi
predepsal. Pokud mam vzor, kteremu se mam priblizit, pak zalezi jenom na
tom, zda to merim obycejnym pravitkem nebo typografickym. A kdyz mluvim se
zakaznikem, pak stejne musim mluvit v milimetrech, aby mel nejakou
predstavu.

> Predem pekne dekuji vsem napomocnym za jejich obetavost a cas, ktery
> mi venuji! Velice si toho vazim.
>
> --
> S pozdravem \TeX{}u zdar!
> Zdeněk Bohdanecký Jr.