Okraje v LATEXu

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Tue Oct 23 10:43:08 CEST 2001

On Tue, 23 Oct 2001, Jan Kos wrote:

> [...]
> Podle rady pana Zdenka Wagnera jsem na zacatku zvetsil \textwidth,
> bohuzel se tim cely text posunul doprava. Proto jsem jeste zkousel
> menit \rightskip a \leftskip a nakonec jsem skoncil s timhle
> nastavenim (\textwidth jsem vubec nemenil):
>
> \addtolength{\leftskip}{-3cm}
> \addtolength{\rightskip}{-3cm}
>
> No a jelikoz jsem chtel dvousloupcovou sazbu a sloupce se po techto
> prikazech prekryvaly, dopsal jsem jeste:
>
> \addtolength{\columnsep}{6cm}
>
> Lze toto povazovat za nejake slusne nastaveni nebo to zpusobi nejake
> dalsi problemy pri sazbe. Diky moc za odpoved.

Je to nastaveni velmi neslusne. Nejdrive reknete, ze levy sloupec ma
presahovat 3cm do puvodniho praveho a pravy ma presahovat 3cm do puvodniho
leveho, a pak presah resite tim, ze pridate 6 cm mezi sloupce. Myslim, ze
byste si radeji mel precist Jemny uvod do TeXu, zejmena nastavovani tvaru
odstavcu, abyste vedel, k cemu je \leftskip a \rightskip. Pak bych
doporucil LaTeX pro zacatecniky od Jiriho Rybicky nebo nejaky jiny text
pro zacatecniky, najdou se i v elektronicke podobe. Take se muzete podivat
do Zpravodaju, v jednom ze starsich dilu LaTeXove kucharky se zabyvam i
tvarem odstavcu a \leftskip a \rightskip tam najdete take.

> Jan Kos

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz

see also http://www.icpf.cas.cz/wagner/