\magstep znovu

Stepan Kasal kasal at matsrv.math.cas.cz
Tue Nov 20 13:13:06 CET 2001

Dobry den,

On Tue, 20 Nov 2001, Zbynek Houska <zbynh at seznam.cz> wrote:
> ... preddefinovany \magstep nefunguje.

nastal cas priznat barvu: zadny preddefinovany \magstep neexistuje,
a proto taky nikdy nemuze fungovat.

Pro ucely tohoto mailu na \magstep zapomente, zadny prozatim neexistuje.

> Takze tedy pokud pouziju  napr. \magstep1 tak to nedela nic,
> konkretne to na pise (tusim) 1224 pred zvetsovany "oddil".
> Kde je chyba?

Chyba je v tom, ze zadny prikaz pro zvetseni "oddilu" neexistuje.
Pokud byste chtel definovat makro \zvetsit, ktere by treba

{\zvetsit
	Jeden odstavec zvetsilo.
}

A pak by se pokracovalo obycejne...
Tak byste musel v makru \zvetsit nastavit vetsi pismo a zvetsit
radkovani.
Pokud by navic zvetseny odstavec mohl obsahovat \it, \bf, a podobne,
musel byste jeste predefinovat tato makra, aby pouzivala vetsi pismo.

Existuje prikaz \mag, ktery nepouzivate primo, ale neprimo
prostrednictvim makra \magnification, tedy napr.

	\magnification 1500

zvetsi celou sazbu 1,5krat.
Tento prikaz je vyhodny, protoze TeX si interne nic nezvetsuje, nic
neprepocitava, jen k vystupu (.dvi) pripise, ze by se to pak melo
1,5krat zvetsit.  A programy pro tisk (dvips) tuto instrukci
poslechnou, pokud jim porstrednictvim nejakych voleb nereknete jinak.

Dalsim zajimavym prikazem je zavedeni zvetseneho fontu, napr.

	\font cmr5 scaled 2000

zavede rez cmr5 zvetseny dvakrat, tedy na velikost 10pt.

V obou zminenych prikazech zadavte koeficient zvetseny, nasobeny tisicem.

Protoze je v typografii caste zvetseni v mocninach cisla 1,2, pouzivaji
se velice casto hodnoty 1200, 1440, a pod.

A nyni se konecne dostavame k makru \magstep.
Je to skutecne makro, nikoliv prikaz, jak jste uvedl Vy. A je opravdu
preddefinovane, tedy presneji definovane v souboru plain.tex, ktery
vsichni primo ci neprimo pouzivame.
Tedy neni "zadratovane" v TeXu, je to jen pomucka, nadstavba.

Jeho definice zni takto:

\def\magstep#1{\ifcase#1 \@m\or 1200\or 1440\or 1728\or 2074\or 2488\fi
	\relax}
\def\magstephalf{1095 }

Tedy je to jen "zkratka" za cisla 1200, 1440 a podobne a melo by byt
pouzito vyhradne v situacich, kde TeX ocekava cislo.
Tedy pouze za slovem "scaled" v definici fontu nebo za prikazem \mag,
resp. jeho nadstavbou -- \magnification.

Tolik teoreticky vyklad.  Nyni by melo byt jasne, proc "soused Padevet
Vase prani nepochopil a vetu pouze zapsal."

Krome toho, ze jsem doufam podal vycerpavajici odpoved na Vasi otazku,
jsem mnoho veci nechal nedorecenych:
	- jak tedy zvetsit jen kousek textu?
	- co je \@m a \relax v definici makra \magstep
	- kdyz tedy TeX pri \mag nic neprepocitava, jak to, ze
	  se nejedna o presnou zvetseninu textu (na ktere by text nejspise
	  vycnival pres okraj papiru)

Ozvete se (radeji dejte take Cc: na moji e-malovou adresu), pokud Vas
nektere z nadhozenych temat zajima vice,

		TeXu zdar,
				Stepan Kasal