TeXove systemy a editory

Petr Aubrecht aubrech at labe.felk.cvut.cz
Mon May 28 10:33:36 CEST 2001

Hezky den vsem ucastnikum. Dovolte mi vratit se ke zhave diskuzi. A neberte
si, prosim, moji kritiku prilis osobne :-) Je to muj nazor (Windowsar,
MikTeX, WinEdt).

> Editory zadarmo srovnatelne ba i lepsi nez Winedt: Emacs, vim.

Prosim, vy (tipuji - milovnici Unixu) - sami kricite nad moznosti volby.
Proc bych mel dnes, v dobe grafickych rozhrani, pouzivat textove? Napriklad
zobrazeni vsech oken najednou (vim) je dost hrozne! Alespon to GUI je docela
napomocne.

Emacs jsem nevidel (tak to nemuzu kritizovat :-)

> Zapory Winedt (IMHO)- pomalu nabiha (tusim, ze je delan v Delfach), ma

:-((((((
Linux nabiha pomaleji nez DOS - je to duvod ke kritice??? A DOS navic konci
mnohem rychleji!!!

Jak casto ho spoustite? Nebo ma M$ pravdu, ze jedna z nejdulezitejsich
vlastnosti Win98 je shutdown za vterinu a pul?

> osklive mnohobarevne mnohoikonove vzezreni, pro zacatecnika (pokud se
> nepouzije distribuce TeXu, pro kterou je delany) je jeho konfigurace

Je proste delany pro MikTeX. Zato perfektne. Funguje na Vasem systemu
doubleclick v prohlizeci -> editace v editoru (na spravne radce)? Nebo pri
chybe v LaTeXu: prikaz "e" -> totez.

> pomerne obtizna, je to zrout systemovych prostredku (sezere zhruba 2x vic
> pameti jak emacs) ...

Jak se to pozna? Mne to fascinuje. Pro Win nejde pouzit pod 64 MB RAM, a pak
je to jedno.

> Co mi na Winedt dost vadi je zalamovani ve wrap modu - mozna jsem neprisel
> na to, jak se rozumne nastavi, ale standartne se chova dost zrudne (kdo v
> nem delal, jiste vi o cem mluvim).

:-(((
Neberte to osobne, ale ani vim, ani emacs se neda pouzit bez cteni manualu
(kdybych nevidel kdysi vi, tak jsem nedokazal napsat ani pismeno!!! - vim).
Co kdybyste si precetli pro zmenu help? Je tam pomerne dost dlouhy pojednani
o wrapu a mne osobne to NAPROSTO VYHOVUJE!!!

> S pozdravem
>           Zdenek Jedlicka

Taktez. Tesim se na dalsi bourlivou diskuzi.

Dovolte mi take reagovat na jine odpovedi:

Take od Vas:

> Treba pod Linuxem pouzivam aspell - o jeho ceskem slovniku si muze nechat
> Winedt zdat. Bohuzel nevim, jestli existuje pod NT.

Mno, to by nebylo spatne. Jestli jsem dobre porozumnel slovniku pro WinEdt,
tak by to stacilo srovnat (to pro Vas prece nemuze byt problem :-) Nejakej
sort...

> Pod Win preferuji TexLive - velice jednoducha instalace bez konfigurace,
> da se bez problemu pouzivat i instalace na CD (zabere jen par MB na HD).
> Windvi je v pohode - nemam k nemu zadnou pripominku, da se srovnat s Xdvi
> pod Linuxem. Tem, co ho nerozchodili, nebo jim nefunguje  spravne,
> doporucuji cteni manualu + pripadny download aktualni verze.

Trochu jste me nalomil. Podivam se do dokumentace. Ale fakt si myslim, ze
zakladni zobrazovani (tj. nekresleni nesmyslnych car) by mohl delat bez
konfigurace/aktualizace. Da se to otravne okno LOG nejak vyhodit? (NESMIRNE
me drazdilo!)

> Jedna z hezkych vychytavek je treba opakovani posledni editacni operace
> (napr. pridat cosi na zacatek nebo konec radku). Pak se jen presunete na
> nove misto a zopakujete stejnou upravu, jakou jste delal minule.

Record Macro, pak ho muzete upravovat, ukladat, spoustet. Vami pozadovane se
udela pomoci dvou kliku (asi i pres klavesy).

> Nebo
> hledani/nahrazovani s pouzitim regularnich vyrazu je hodne silna vec.

Souhlasim. Protoho taky WinEdt ma :-)

Ale abych byl spravedlivy, nasel jsem jednu vec, kterou se mi podarilo az ve
vim - potreboval jsem takovou blbost - nahradit stredniky tabulatorama...
:-(

A jeste jeden, posledni:
> Pod win jsem zkousel MikTeX a urychlene jsem se vratil k emTeXu.

Tak to nepouzivate WinNT. Tam to nefunguje a kdyz se to rozchodi, neni to
ono. Mit DVI prohlizec vedle editoru je preci jen pohodlnejsi. A o prepinani
na jednu klavesu si muze nechat emTeX zdat (byt byl v dobe DOSu
fantasticky!).

> To bych prosim Vas nedelal, 40 dolaru za neco co Vas bude omezovat je
> nesmysl, kdyz vyse zminovane editory jsou zdarma pod vsechny operacni
> systemy.
> S pozdravem a pranim pekneho dne Jenda V.

Uf, zkusil jste ho? Precetl jste dokumentaci a nastavil prostredi dle Vaseho
prani? Jste preci zvykly se prohrabovat konfiguracnimi soubory. WinEdt
poskytuje nejake skriptovani, moduly a externi programy. Ja jsem to
nezkousel, naprosto mi vyhovuje standardni nastaveni.

Petr Aubrecht