styly

Zdenek Wagner - Ustav chem.procesu AV wagner at cesnet.cz
Wed Mar 28 14:15:29 CEST 2001

On Wed, 28 Mar 2001, Jaromir Kuben wrote:

> [...]
Taky jsem psal, proc nemate primo nastavovat \baselineskip. Rada
LaTeXovych maker jej nastavuje jinak. Pro LaTeX2.09 musite pouzit
\renewcommand\baselinestretch{1.3} (nebo jine cislo podle potreby). 30
radku na strance udelate pomoci:

\textheight=30\baselineskip
\advance\textheight\topskip

(Pokud se mylim a bude jich 31, pouzijte v prvnim radku 29 misto 30.) 60
znaku na radek lze nastavit pouze v pripade, ze pouzijete neproporcionalni
font jako cmtt, courier, apod.

Zkopirujte si \ps at plain (pokud pouzivate \pagestyle{plain}) a pred
\thepage vlozte prepnuti na vetsi font. Umisteni se nastavuje pomoci
\textheight a \footskip

Podivejte se do mych LaTeXovych kucharek ve Zpravodajich. Jeden dil se
podrobne zabyva tvorbou obsahu a vetsinou funguje i v LaTeXu2.09

Je pravda, ze LaTeX2.09 pracoval s fonty jinak a zmeny tech mechanismu
nebyly vubec jednoduche.

> Dobry den.
> Nejlepsi by bylo presvedcit prislusne oddeleni, ze pozadavek
> na 30 radku a 60 znaku je dnes naprosto nesmyslny. Ale takovou
> radu asi necekate.

Tyto pozadavky casto z historickych duvodu prezivaji napr. v pozadavcich
na diplomove prace. Kdyz se prislusnym lidem ukaze cast textu vysazena
jinak (pokud mozno podobne), vetsinou uznaji, ze takove pozadavky jsou
zastarale a dodrzovat se nemusi.

> [...]
> a pod. dodat prikaz \addcontentsline s prislusnymi parametry.
> Vzor muzete najit v definici \chapter, \section a pod. Tim se
> vytvori soubor s priponou toc, ktery bude nacten standardnim
> prikazem \tableofcontents. Podivejte se do manualu latexu
> na prikazy \addcontentsline a \addtocontents.
>
> Zvazte ale moznost prekopirovat definice \chapter, \section a pod.
> a udelat v nich nepatrne zmeny (centrovani, mezery). To neni
> tak tezke.
>
> Jinak se priznam, ze mam pocit, ze 15pt pismo je tak do detskych
> pohadkovych knizek, pro normalni text je opravdu moc velke.

Nebo pro pripad, ze se to ma vytisknout na vetsi format a fotograficky
zmensovat, ale to je v soucasne dobe taky dost zastarala technologie.

> [...]
> resi pomoci \evensidemargin a \oddsidemargin.
>
> Pak bych to pomoci dvips prevedl na postscript, pricemz bych
> pouzil parametr -x, ktery umoznuje menit velikost (-x1000
> je default, tj. jedna ku jedne, -x1250 Vam to zvetsi na
> 125%, tj. prave to 15pt pismo). Pro posun na strane slouzi
> parametr -Ox_posun,y_posun.
> Pro prohlizeni (a tisk na nepostscriptove tiskarne) slouzi
> ghostscript s nadstavbou gsview.
>
> Dalsi varianta (pokud je postscript pro Vas neprijatelny)
> je vlozit uplne na zacatek texovskeho zdrojaku \mag 1250.
> To bude mit stejny efekt primo v dvi. Pak opet upravit

DVI ovladace v emTeXu maji parametr -m, ktere delaji totez.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz

see also http://www.icpf.cas.cz/wagner/
         http://members.xoom.com/z_wagner/