doinstalovanie vektorovych fontov

Petr Sojka sojka at informatics.muni.cz
Mon Mar 12 20:21:07 CET 2001

On Mon, Mar 12, 2001 at 07:34:17PM +0100, Jan Busa wrote:

>   Da sa nejako jednoducho vysvetlit nizsieuvedeny postup, alebo mozete
> napisat odkaz na literaturu?

- nejake clanky o pismech vysly ve Zpravodaji (bulletin.cstug.cz).
Zkusim kratky "tutorial" ;-) [plati pro texlive distribuci, obecne
zakonitosti plati obecne]:

- pismo se sklada z _metriky_, a _popisu_ (programu pro rastrovani) znaku
- metrika je stejna i pisem, ktera maji vice popisu
  (napr. dcr10 ma metriku dcr10.tfm a popis dcr10.mf (METAFONT)
  ci dcr10.pfb (Type1)
- PDF sice umoznuje pouziti bitmapovych (METAFONT, ulozeno jako Type3)
  fontu, ale ty rastruji vesmes spatne. proto je vhodne vkladat do
  PDF pisma vektorova (Type1, .pfb,.pfa, TrueType)
- TeX pracuje jen s metrikou
- drivery/ovladace (dvips, dvipdfm, pdftex), potrebuji popis znaku
- existuje-li k jednomu fontu vice popisu, je treba driveru rict,
  ktery vlozit/pouzit
- ktery popis pouzit, se rika ovladaci vetsinou (dvips)
  v souboru psfonts.map
- chci-li prepinat u stejnych fontu pouziti ruznych popisu fontu
  udelam si nekolik config.XXX souboru, ktere ukazuji na ruzne sady
  fontu (map soubory)
- dvips -Ppdf zpusobi nacteni config.pdf, ve kterem si dvips precte
  ktere map soubory nacist; napriklad dcfonts.map
  V nem je radek
  dcr10	dcr10	<dcr10.pfb
  Tim je zajisteno, ze jako popis fontu je pouzit dcr10.pfb.
  Pokud dvips takovy popis nenalezne, hleda bitmapu
  v rozliseni a modu specifikovanem v config.ps.
  Pokud nenalezne ani tu, zavola skript MakeTeXPK
  Pokud MakeTeXPK nalezne METAFONTovy zdrojak, dogeneruje bitmapu
  a instaluje ji a dvips pokracuje.
  Pokud MakeTeXPK nenalezne METAFONTovy zdrojak, hleda Type1 popis fontu
  dle gsftopk.map a pokud je nalezen, vygeneruje pomoci gsftopk
  bitmapu fontu v danem rozliseni a instaluje ji [!to
  se pro PDF nehodi; muze se ale hodit kdyz chceme sirit
  PS souboru, ve kterem jsou pouzita komercni Type1 pisma]
- dcfonts.map, stejne jako ostatni potrebne soubory lze nalezt
  na texlive-5 CD v  adresari
  texmf/doc/guides/lshort-finnish/src/psdc
- v tomtez adresari jsou i soubory, ktere vnuti latexu pouziti
  dcfontu misto implicitnich ec (psdc.sty, t1psdc*.fd)
- dc*.pfb soubory je treba instalovat tak, aby je prislusne drivery
  nacetly (viz texmf.cnf); pri problemech je vhodne pouzit
  debug prepinac kpathsea knihovny (man kpsewhich)
- pro jine dvivery (pdftex, dvipdfm) je to analogicke
- tedy dvips foo
  vytvori soubor, kdy jsou preferovany bitmapy;
  dvips -Ppdf foo
  vytvori soubor, kde jsou preferovany vektory, a
  dvips -V foo
  vytvori soubor, kde jsou jenom bitmapy
- pro jine dvivery (pdftex, dvipdfm) je to analogicke

--ps