Deleni slov s pomlckou

Antonin Strejc STREJC at vc.cvut.cz
Tue Jun 26 10:16:32 CEST 2001

Zdenek Wagner pise:
>Slovensky neumim, jen pasivne rozumim, takze se nechci moc hadat. Ze
>slovenskych knih ale znam slovo stvorbitovy, a to se rozhodne nepise
>stvor-bitovy. Ono totiz nejde o spojeni dvou slov, ale o jedno slozene
>slovo, v nemz jedna cast je psana cislicemi. Zcela jiny pripad je chemicky
>nazev 2-methylpentan, kde cislice 2 oznacuje polohu methylove skupiny v
>pentanovem retezci.

A ja jen k teto jazykove diskusi dodam, ze oddeleni ci neoddeleni
cislice ve slozenem slove muze velmi dramaticky zmenit vyznam vety.
Posudte tyto dve vety:

1) Mereni teploty probihalo ve 24hodinovych intervalech.

2) Mereni teploty probihalo ve 24 hodinovych intervalech.

Dulezita vec tedy je, zda se jedna o jedno, anebo dve slova. Lide si
nekdy pomahaji zverstvy typu "18ti" nebo "18-ti", coz krome toho, ze
je to odporne, problem dvojznacnosti neresi.

V jedne restauraci jsem dokonce videl napsane kridou na tabuli: "Zde
cepujeme 12-ctku." Pivo bylo jako kren, ale ta cestina:-(.

Hezky den preje
Antonin Strejc

Ing. Antonin Strejc          phone:+420-2-24352938, mobile:0604959716