Pocitani

Josef Tkadlec Josef.Tkadlec at math.feld.cvut.cz
Tue Feb 13 11:27:09 CET 2001

Pavel Pilný wrote:

>  Umoznuje TeX pocitat za prekladu ? Tj. jest-li umoznuje aspon scitat a
> odcitat a pak vysledek dosadit do urceneho mista.

TeX ma celociselnou aritmetiku do 2^{31} (a opacna cisla), muzete pouzit
promenne typu "counter" (napr. \newcount\ctr) a pak do nich dosazovat (napr.
\ctr=10), pricitat, nasobit, delit (pomoci \advance, \multiply, \divide,
napr. \divide\ctr by 3), pouzivat (\the\ctr da v danem prikladu 3). K
pocitani s realnymi cisly se daji podobne pouzit promenne typu "dimen"
(napr. \newlength\cislo) - vlastne celociselne nasobky 2^{-16}, pri pouziti
je pak treba zbavit se jednotky pt (viz TeXbook naruby). Nejspis na to
existuje nejaky balik, mohu vam poslat vlastni makra. Nekdy byva problem s
tim, ze se nektery prikaz neprovede v okamziku, kdy by to neodbornik
ocekaval, pak pomaha pouziti "\relax". To je osetreno v LaTeXu, kde lze
pouzit odlisne konstrukce (\newcounter, \setcounter, \addtocounter, \value).

>  A taky by me zajimalo, je-li mozno pri prekladu spustit nejaky externi
> program s ktereho TeX posleze prevezme vystup.

To nevim, ja (treba pri nejakych vypoctech) pouzivam postup podobny pouziti
makeindexu: jiny program mi ulozi svuj vystup do nejakeho souboru (treba
vysledky.te) v TeXovem formatu a tento soubor se pak nacita (\input
vysledky.te).

Josef Tkadlec