nesklonene \mu

David Necas yeti at monoceros.physics.muni.cz
Fri May 12 15:33:40 CEST 2000

On Fri, 12 May 2000, pavel kudrna wrote:

> Dobry den,
>
> poradite prosim, jak vysazet recke pismeno "mikro" tak,
> aby nebylo sklonene. Potrebuji vysazet jednotku "mikrometr".
>
> Dekuji
> Pavel Kudrna.

Kdyz jsem resil tento poroblem pred casem, tak jsem v archivech zadny
vhodny font nenasel (spatne hledam?). Nouzove reseni (nouzove
z~hlediska designu fontu, jinak celkem systemove) vypada asi takhle
(predpokladam, ze pracujete v~LaTeXu2e):

1) Vytvorte nove fonty zkopirovanim zdrojaku fontu cmmi5.mf, cmmi7.mf,
   etc. na (napr.) cmmui5.mf, cmmui7.mf, etc.

2) Zmente v techto novych fontech slant:=.25; na slant:=0;

3) Vytvorte soubor omlcmmu.fd s obsahem (napr.)

   \ProvidesFile{omlcmmu.fd}[2000/05/12 cmmu hack font definition file]
   \DeclareFontShape{OML}{cmm}{m}{n}%
     {<5><6><7><8><9>gen*cmmui%
       <10><10.95>cmmui10%
       <12><14.4><17.28><20.74><24.88>cmmui12%
       }{}
   \endinput

4) Vytvorte soubor unslantmath.sty s obsahem (napr.)

   \ProvidesPackage
     {unslantmath}[2000/05/12 Unslanted math font hack]
   \input{omlcmmu.fd}
   \DeclareSymbolFont{unslanted}{OML}{cmm}{m}{n}
   \DeclareSymbolFontAlphabet\mui{unslanted}
   \DeclareMathSymbol{\umu}{\mathord}{unslanted}{"16}
   \endinput

   (pripadne je mozne/vhodne nadefinovat ridici sekvence typu \umu
   pro unslanted varianty i dalsich malych reckych pismen)

5) Nahrajte vsechny vytvorene soubory nekam, kde je TeX a METAFONT
   najdou. Pro zacatek by melo stacit proste je nahrat do stejneho
   adresare, kde mate dokument, ve kterem to chcete pouzit (ale muze
   to silne zaviste na inteligenci/hlouposti vasi instalace TeXu;
   mam pocit, ze napr. emTeX nedokaze generovat za chodu metriky (.tfm)
   a musi se vygenerovat predem).

6) Ve svem dokumentu napiste do preambule

   \usepackage{unslantmath}

   a vesele pouzivejte symbol \umu pro nesklonene \mu, pripadne
   kterykoli jiny symbol z fontu \mui (ne vsechna mala recka pismena
   jsou ovsem po takovemto brutalnim zasahu jeste ke koukani, mi je na
   tom nastesti celke dobre -- jinak bych se s timhle resenim
   neodvazoval vubec vylezt na svetlo :-)

Yeti