Zmeny v CSfontech

Zdenek Wagner - Ustav chemickych procesu AV wagner at cesnet.cz
Wed Feb 23 14:45:00 CET 2000

On Tue, 22 Feb 2000, Josef Svoboda wrote:

> Idealni reseni ligatur nekdy v budoucnosti si predstavuji takto:
> uzivatel ve svem zdrojovem textu pro TeX muze volne definovat
> a rusit zobecnene ligatury. Ligatury by mohly i vyvolat makro.

Ligaturu nemuzete definovat v dokumentu, ale musite ji v prislusnem fontu
nakreslit a vytvorit k ni metrickou informaci. Pokud prislusny znak ve
fontu neni, pak jej samozrejme jako ligaturu pouzit nemuzete. Pokud takovy
znak mate treba i v jinem fontu, pak si muzete udelat virtualni font a
distribuovat ho s dokumentem.

> Je to sice jisty zasah do prav autora fontu,
> ale predstavme si ty moznosti:
>
> Diky vhodne zavedenym ligaturam (znaky <=, ==, <<) vzroste
> citelnost matematickeho textu.
>
> Klicova slova Pascalu vedou na ligatury, ktere prislusne slovo
> vysazeji tucne.
>
> Reseni urcitych uloh by se zjednodusilo,
> napriklad deleni slov se spojovnikem:
> definujeme ligatury
> -   vede na \discretionary{-}{-}{-}
> --  vede na en-space
> --- vede na em-space

Tohle uz pred mnoha lety vyresil Jiri Zlatuska a cslatex to umi, staci
pouzivat \usepackage[split]{czech}. Znak - je pak ale aktivni, coz muze v
nekterych pripadech vadit. Ja mam pro tyto ucely nasledujici makro:

\def\minus{-}

To definuji v preambuli (pred \begin{document}), kdy ma znak - jeste
kategorii 12. \minus pak pouzivam vsude, kde musim zadavat zaporne
rozmery. Presto je nekdy nutne docasne pouzit \catcode`\-=12 (napr. pri
pouzivani makra EAN od Petra Olsaka).

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz

see also http://www.icpf.cas.cz/wagner/