Zmeny v CSfontech

David Ondrich dond at sirrah.troja.mff.cuni.cz
Tue Feb 15 18:26:34 CET 2000

Preji hezky den a zdravim.

->> Jsem rozhodne proti zmenam ligatur '? '!.
->> Za nejjednodussi reseni povazuji aktivovani otazniku, v dobre ceske
->> sazbe se to uz stejne dela, aby se pred znamenky ;:?! dosahlo
->> male mezery.
->> V modu verbatim to makro \correction nastavite na \relax, zachovate
->> sirku pismene a pritom se vyhnete ligaturam.
->>
->> ,,Co jste rikal?`` % spatne
->>
->> \def\correction{\kern0.1em}
->> \catcode`\?=\active\def?{\correction\char`\? \kern0pt}
->> ,,Co jste rikal?`` % dobre
->
->Pokud bychom se na to podivali z druheho extremu, pak by mozna stalo za to
->zmenit metriku tech znaku ? ! ; : a nedelat to pres aktivni znaky.
->Priznam se, ze jsem i o takovem reseni uvazoval. Proste metriky fontu
->v il2 jsou urcene pro cesky a slovensky jazyk, a proto by uz samy o sobe
->mely u zminenych znaku vlevo tzv. nalitek, jako za starych dobrych casu.

Jestli si dobre vzpominam, skutecne se pred zminene znaky nevkladaly
vyplnky, ale kuzelky techto znaku mely nalitky - na druhou stranu mam ale
pocit (mozna je spatny, podivam se do literatury), ze pokud pred nekterym
z techto znaku stalo pismeno, ktere pusobilo opticky jako rozsirujici ( .
, A T apod.), tak se tato "mezera" nevkladala. Najit priklad pro dvojtecku
nebo strednik neni tezke, staci jakakoli zkratka. To by pak slo bud
zanedbat (s vymluvou, ze jde vzdy o jedno nebo dvoubodove mezery) nebo
resit s pomoci kerningu. Neni pak ale jednodussi reseni pres aktivni
znaky?

->Ukazuje se, ze se ale s jakymikoli navrhovanymi zmenami CSfontu, ktere by
->zpusobily treba jen nepatrnou zpetnou nekompatibilitu, setkavam na teto
->diskusni skupine s ostrym odporem, ktery respektuji.

V tomto pripade se ale nejedna o zpetnou nekompatibilitu nebo se mylim?
Pridanim kerningove informace do novych fontu se prece na podstate veci
nic nezmeni, jen stare dokumenty budou po novem prekladu vypadat lepe.
Stejna situace je pri volbe pres aktivni znaky. Nekompatibilitu zpusobi az
zmena slitku.

->Napadlo me jeste malilicke rozsireni (mozna vypada blbe) CSfontu:
->sice aby dvojznak '` vedl na ligaturu "prave ceske uvozovky".
->Pak bych na dotaz, proc se ,,Co jste rikal?`` nechova tak, jak autor
->chtel, odpovedel jednoduse: ligatura `` vede na leve anglicke uvozovky,
->ktere nejsou uplne stejne, jako prave ceske, ackoli se hodne podobaji.
->Navic ligatura ?` vede na spanelsky otaznik. Pouzijte proto vsude misto ``
->dvojznak '`, napriklad: ,,Co jste rikal?'`
->
->Co vy na to?

V tomto smyslu jsem konzervativni a doporucoval bych pouzivani makra
\uv{}. Pripada mi temer stejne vysvetlovat uzivatelum, proc maji
pouzivat \uv{}, jako  proc maji pouzivat dvojznak '`; ostatne uz se v
konferenci objevil i prvni priklad, kde dvojznak bude zlobit (prispevek
Josefa Svobody z dnesniho odpoledne).

->Petr Olsak

Mejte se, zdravi
  								      dond