nemam rad Spanely!!!

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Wed Feb 2 14:03:09 CET 2000

On Wed, 2 Feb 2000, Lubos Kloc wrote:

> Pokud by slo jen o tento problem ("spanelske" ligatury ?` a !`),
>  asi by to nestalo za to. Jde ale jen o ne, nebo i o dalsi
> ligatury (fi, fl . . . ) ? Nebo jsou ve hre i jine problemy?
>
>                                               Lubos Kloc

Dalsim navrhem je umistit na zatim prazdne pozice CSfontu paragraf (pro
pravniky, aby se vzhled paragrafu menil v zavislosti na pouzitem rezu
pisma, coz \def\S{\mathexbox278} neresi) a znak euro.

Dalsim navrhem je upravit pozici nekterych hacku a jinych akcentu, ktere
se v extremnich pripadech slevaji s literou.

Dalsim navrhem je vylepsit kerningove pary, ktere jsou mezi
neakcentovanymi pismeny, ale v cestine se vyskytuji a pusobi nehezky.
Tim se rovnez ztrati prozatimni kompatibilita CSfontu a CMfontu na
sedmibitovem vstupu.

Konecne ligatura `` by mohla vest na horni ceske uvozovky, zatimco nyni
vede na leve anglicke uvozovky. Ve tvaru mezi nimi neni zadny rozdil, ale
na obrysu kuzelky jsou horni ceske uvozovky zakresleny vice vlevo
(o jeden pt pri 10pt pismu) nez leve anglicke.

Jiz dnes existuje v CSfontech ligatura pro sedmibitovy vstup, ktera neni
v CMfontech (v anglickem textu se nepredpoklada):

,,  (dve carky) vedou na dolni uvozovky

Dale existuje doplnujici kerning, ktery neni v CMfontech:

..  vlozi mezeru, tj.  ... (tri tecky) vypada jako dobre vysazena elipsa,
    zatimco v CMfontech vede ... na zmrsene zahustene tri tecky.

To jsou zakladni rozdily v chovani CSfontu od CMfontu na sedmibitovem
vstupu uz ve stavajici verzi.

Ligatury fi, fl zustanou samozrejme zachovany.

Petr Olsak

PS: Odpoved, proc se setka otaznik se znakem `
Pokud povazuji ligaturu `` za dobrou aprogimaci hornich ceskych uvozovek,
pak treba v zapise:  ,,Je to tak.`` to vyjde dobre, ale pri ,,Je to tak?``
budou mit bohuzel spanele prednost.