nemam rad Spanely!!!

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Wed Feb 2 09:57:17 CET 2000

On Wed, 2 Feb 2000, Tomas Kouba wrote:

> ?{}`` nestaci?

Upozornuji, ze to nebude vzdy fungovat a mohli byste byt nemile
prekvapeni!

Pokud totiz text odstavce prejde do druheho pruchodu radkoveho
zlomu, TeX znovu atomizuje vsechny ligatury na elementy, vyhleda mista pro
deleni slov a konecne znovu vytvori ligatury. V teto chvili ale uz TeX
davno zapomnel, ze pri puvodnim vytvareni horizontalniho seznamu udelal
vstup do prazdne skupiny a vystup z ni. Proto promeni znaky ?` v ligaturu.

Pokud chcete potlacit ligaturu i pro pripad vstupu textu do druheho
pruchodu radkoveho zlomu, musite zanechat v horizontalmim seznamu nejaky
hmatatelny element. Priklady:

?\kern0pt``  nebo ?\null``

Jsem si vedom problemu, ktery CSfonty v teto souvislosti maji a zvazuji v
nove verzi CSfontu uz upustit od striktni kompatibility s CMfonty a
zminenou vlastnost (uzitecnou pro spanely) odstranit. Dnes uz instalace
TeXu snesou obe rodiny fontu soucasne a muzete treba bez problemu pouzivat
jednak originalni plain a jednak csplain. Pravda je, za pak se nebudou
dokumenty zpracovane csplainem chovat naprosto stejne i po zmene CSfontu.
Napriklad 'csplain texbook.tex' dava zatim naprosto stejny vysledek jako
'tex texbook.tex', ale po zmene CSfontu uz nebude v poradku strana 339.
Proto se mi do te zmeny zatim stale nechce.

Oteviram timto diskusi, jaky je na to vas nazor.

Puvodniho tazatele asi moc neuspokojim s nasledujici odpovedi:

Pokud chcete odstranit spanelstinu z CSfontu, musite odstranit ligturu z
kazde metriky tohoto fontu nasledovne (priklad pro csr10.tfm):

1. tftopl csr10.tfm csr10.pl
2. editor csr10.pl
      odstranit v tabulce LIGTABLE sest radku:
      (LABEL O 41)
      (LIG O 140 O 74)
      (STOP)
      (LABEL O 77)
      (LIG O 140 O 76)
      (STOP)
3. pltotf csr10.pl csr10.tfm
4. ulozit novou csr10.tfm do systemu a prepsat tak puvodni metriku.

Druha moznost (mnohem automatizovanejsi):

1. editor kmroman.mf
       Odstranit dva radky s obsahem:
          ligtable "!": "`" =: spanish_shriek;
          ligtable "?": "`" =: spanish_query;
2. pregenerovat vsechny metriky pomoci METAFONTu.

Upozornuji, ze takto vytvorene metriky (at prvnim nebo druhym zpusobem)
budete muset zatim pouzivat pouze s vedomim, ze to neni oficialni zmena na
CSfontech. Oficialni zmenou se to stane az podle toho, jak k tomuto tematu
dopadne diskuse na tomto listu.

Dale upozornuji, ze takto modifikovane metriky budou mit stejny kontrolni
soucet, jako puvodni, takze dvi ovladace nezpusobi zadne varovni pri
pouzivani s jiz vytvorenymi bitmapami fontu. Kontrolni soucet se totiz
pocita pres sirky znaku a ty nebyly timto zasahem zmeneny.

Petr Olsak