Knihtisk

Petr Vrabec vrabec at informatics.muni.cz
Tue Apr 25 09:10:54 CEST 2000

> Po dotazech jak nastavit okraje spiglu, apod., coz jsou jednoduche veci
> popsane v kazde knizce o TeXu nejpozdeji na 10. strane, jsem vzdycky upadl
> do deprese...
>
> Ovsem po dotazu ohledne knihtisku jsem upadl do naproste beznadeje...
>
> Anebo jsem se spletl a jsem prihlaseny v konferenci "Nasazeni TeXu v
> Materskych skolach"?
>
> Jeste par takovych dotazu a ...
>
> M.B.

Omlouvam se za svuj dotaz panu M.B. Kdyz nevim, zeptam se - to se asi nema.
(Nejsem si jisty, ale nepise se nahodou "v materskych skolach" ve slove "materskych" male em?)

Take jsem si uvedomil, trosku pozdeji, ze mam moznost podivat se do jedne encyklopedie. Takze tady je vysledek:

Knihtisk, nejstarsi technika tisku z vysky, kdy se barva na papir nebo jiny material prenasi tlakem vyvysenych tiskovych mist
tiskové formy. V Cine znam od 8. stol. tisk z desky a od 11. stol. tisk pohyblivymi typy, 1403--05 objeven v Korei; v Evrope
objeven asi v roce 1445 J. Gutenbergem. Nejstarsi znamou cesky tistenou knihou je Kronika trojanska (1468). Do konce
15. stol. se knihtisk nazyval inkunabule -- prvotisk.

Petr Vrabec