Problem s \pageno

Jiri Osoba osoba at jablotron.cz
Wed Oct 27 08:09:59 CEST 1999

>Zdravim vsechny,
>
>pri experimentovani v plainu jsem narazil na featuru (predpokladam, ze
>to neni chyba), kterou prilis nechapu. Pokud se mi zalomi, napriklad
>treti stranka, v puli odstavce a ja si na konci tohoto odstavce vypisu
>\pageno, dostanu cislo 3 a ne - jak bych predpokladal - 4.
>
>Existuje pro to nejaky duvod? Lze nejak ziskat skutecne cislo strany,
>na ktere bude vysazeno konkretni slovo?

Samozrejme existuje.

Vypis \the\pageno se provede v okamziku zpracovani odstavce, tedy pred jeho
zalomenim do radek nebo dokonce stranek. Proto ma hodnotu jakou mel pred
zacatkem inkriminovaneho odstavce.

Pro tyto pripady je treba pracovat s pomocnym souborem, protoze argument
prikazu \write se podrzi neexpandovany a expanduje se az v okamziku ukonceni
strany (pri \shipout), ale jen ty \write, ktere lezi na prave dokoncene
strane.

Doporucuji Vasi pozornosti TeXbook naruby od dr. Olsaka.

Jiri.