Nastaveni radkovani ?

Jiri Rybicka rybicka at mendelu.cz
Mon Oct 25 19:07:02 CEST 1999

On Mon, 25 Oct 1999, Zdenek Jedlicka wrote:

> stojim pred problemem, jak nastavit dvojite, ci jine radkovani v LaTexu.
V tomto miste bych se rad zeptal, co je to DVOJITE RADKOVANI? V sazbe neni
tento termin definovan. Pokud jde o strojopis, jedna se o radkovani 1,
1.5, 2, 2.5 podle poctu zoubku na valci s papirem, ale v sazbe?????
Pokud vim, pouziva se termin RADKOVY PROKLAD, definujici vzdalenost mezi
radky, ta je odvozena od stupne pisma a byva kvuli optimalni citelnosti
textu zhruba 20 % stupne (pro 10pt pismo je 2 pt). Proklad vetsi zmensuje
citelnost, proklad mensi se hodi jen pro text psany verzalkami, aby se
horni a dolni dotahy ve dvou radcich neprekryly. Radkovani, tedy
vzdalenost dvou po sobe jdoucich ucari, je rovnez udavana v bodech,
nikoliv jako na psacim stroji, jak si napriklad mohou pod vlivem
chaotickych nabidek myslet tezce zkouseni uzivatele wordu.

> Docetl jsem se nekolik moznosti
> a) \linespread{1.6}  ... neudela nic
> b) pak pry lze nastavit \baselinestretch na nejakou hodnotu vetsi nez
>    1, ale presny popis, jak to udelat jsem neziskal. Zkousel jsem
> c) jedine co mi slo bylo "natvrdo" nastavit \baselineskip 20pt, ale u
>    toho zase nevim na jakou hodnotu to mam pri ruzne velikosti
>    pisma nastavit zpet
Jedna z moznosti je pouzit \fontsize{stupen}{radkovani}\selectfont
napr. \fontsize{12pt}{15pt}\selectfont

plati pro LaTeX2e.

> Poradi nekdo ?
>                            Zdenek Jedlicka