nekoli zacatecnickych dotazu

Lubos Kloc kloc at ipm.cz
Thu Mar 25 09:24:49 CET 1999

Vlastimil Plechacek wrote:

> asi tri dny se pokousim psat v tex a latexu a narazil jsem na nekolik
> problemu:
> 1, vubec jsem nezjistil , jak nekde zadat ENTER
> 2, mam problemy s cestinou - nejde mi zobrazit - nevim zda je to problem
> fontu nebo prekladace.
>
> Moc by mi pomohlo , kdyby mi nekdo mohl poradit
> Diky Vlastis

Ad 1): Dokumenty v TeXu lze formatovat jen s pouzitim prislusnych
instrukci. TeX Vam nedovoli formatovat dokument pomoci klaves
ENTER a SPACE, jak se to delalo na psacim stroji. To je pro
zacatecnika vetsinou neprijemne, ve skutecnosti je to ale jedna
z nejvetsich prednosti TeXu. Donuti Vas totiz formatovat dokumenty
spravne.
   Klavesa ENTER znamena prechod na novy odstavec cili vynuceny
radkovy zlom. Ve zdrojovem textu TeXu  i LaTeXu toho dosahnete
vynechanim prazdneho radku. Lze take pouzit ekvivalentni prikaz
\par (plain) nebo \\ (LaTeX). Jsou i dalsi moznosti, podle toho, co
zrovna chcete delat - napr \cr v plainovskych tabulkach nebo
\item ve vyctech.
   Doporucuji Vam si precist nejakou prirucku pro zacatecniky,
treba nedavno avizovany "Neprilis strucny uvod do systemu
LaTeX 2e", ktery prelozil pan Kocer a je volne pristupny na siti.
<http://www.penguin.cz/~kocer/>.

Ad 2) Nefungujici cestina je problem specificky v ruznych distribucich
a na ruznych platformach. Bez podrobnejsiho popisu, na cem TeX
provozujete, Vam nikdo mnoho neporadi. Zkuste se taky podivat na
<http://www.cstug.cz>, tam je FAQ a mnoho dalsich informaci.

A nakonec: primo na FI MUNI je rada vynikajicich odborniku.
Jiste Vam radi poradi, ostatne jim to prikazuji stanovy CSTUGu.
Tim Vas nechci odradit od dotazu na teto konferenci, ostatne
mohou poslouzit i jinym zajemcum.

                                                  Lubos Kloc

<mailto://kloc@ipm.cz>