Q: zmena tvaru citaci

Jiri Rybicka rybicka at mendelu.cz
Mon Mar 8 17:56:23 CET 1999

On Fri, 5 Mar 1999, Filip Hroch wrote:

> Vazeni pratele!
>
> Ve vetsine soucasnych astronomickych casopisu se
> pouzivaji citace ve tvaru "Hroch (1999)" (+ nestandardni polozka
> v thebibliography) misto bezneho LaTeXovskeho "[1]" (+ obvykla polozka
> v thebibliography). Me osobne se zda, ze je to trochu vic
> mnemotechnictejsi, a tak bych to chtel pouzivat i v beznem
> textu, kdy se nepouzivaji napr. "cls" od znamych casopisu.

Dobry den,
uvedeny tvar neni jen "mnemotechnictejsi", ale odpovida norme CSN ISO 690
(Bibliograficke citace). V teto souvislosti bych rad upozornil, ze uvedena
varianta predstavuje odkaz pouze ve forme roku (1999), zatimco text
"Hroch" se povazuje za soucast vety. Cely odkaz ma totiz podle zminene
normy tvar:
    ... (Hroch, 1999) ...

Proto i v \LaTeX ovskem reseni je potrebne mit DVA TVARY odkazu, coz
vicemene predpoklada tvurci dopracovani prikazu \@cite (pro samotny rok i
pro cely odkaz). Co se tyce polozek seznamu literatury, i tam jsou normou
doporuceny jiste upravy, drive nepouzivane. V danem pripade je literatura
razena abecedne podle jmen autoru, ktera se pouzivaji v odkazech.

Pro uplnost pripominam, ze norma umoznuje odkazovat na literaturu cislem v
kulate zavorce:
(to je podle mne velmi neprehledne), nebo cislem v exponentu (muze se
plest s poznamkami pod carou). V obou techto variantach je pak seznam
literatury cislovany.

Jiri Rybicka.