Odsazeni za nadpisem kapitoly a sekce

Jiri Rybicka rybicka at mendelu.cz
Wed Feb 10 19:44:16 CET 1999

On Wed, 10 Feb 1999, Robert Wolf wrote:

> Dobry den,
> vedouci moji dipl.prace mi rekl, cituji "ceska typgrafie dava prednost
> tomu, ze za nadpisem je prvni radka odstavce odsazena taky, to co tam mas ty
> je spis americke". Pouzil jsem LaTeX2e z CSTeXu a domnivam se, ze by to tedy
> melo byt spravne. Tam je ale odsazeni za nadpisem zakazano a odsazuji se az
> dalsi odstavce.
Typograficka stranka CSTeXu neni podle meho nazoru nejak zvlast upravena
pro ceske/slovenske zvyklosti. Spise se predpoklada, ze preddefinovany
tvar se ve vetsine publikaci, na kterych zalezi, navrhne zvlast.

> Jak je to spravne? Zatim jsem predefinoval nektere prikazy tak, aby mi to
> odsazovalo i v prvnim odstavci.
Typografie je take umeni, neni tedy v mnoha pripadech mozne rici -- toto
je spravne, toto je nespravne. Ve hre je casto otazka vkusu (do teto
oblasti se moc nemicham), ale take otazka uzitne hodnoty -- zde maji
nektera typograficka pravidla zaklad ve srozumitelnejsi a citelnejsi
podobe textu, coz je zpravidla potrebne ctit.

Tedy odstavcova zarazka (vodorovna mezera v prvnim radku odstavce) se
pouziva proto, aby oci pri cteni jasne identifikovaly zacatek odstavce. Za
nadpisem tato nutnost nenastava, proto se tam zarazka nemusi delat. Ze by
to byla jen otazka americke typografie, to si nejsem jist, domnivam se
spise, ze je to otazka elektronicke sazby, kde se komplikovanejsich prvku
sazby dociluje snadneji nez v sazbe kovove.

Nepouzije-li se odstavcova zarazka, pak je vhodne pouzit odsazeni (svisla
mezera mezi odstavci). Oboji dohromady (tedy zarazka i odsazeni) je
zbytecne redundantni. Posledni moznosti je nepouzit ani jedno, ale
zajistit, aby vychodovy radek odstavce koncil nejmene dva ctverciky pred
pravym okrajem sazby (to nekdy bez autorskych uprav nelze docilit).

Tolik z hlediska citelnosti textu. Ma-li vedouci prace pocit, ze bez
odstavcove zarazky v odstavci za nadpisem se neda text cist, asi je lepsi
predefinovat par maker nez dokazovat, ze je to tak spravne.

> Dekuji za odpovedi, nejlepe mailem na wolfro00 at pf.jcu.cz.
Odpovidam do listu, protoze se mi zda, ze problem muze zajimat i jine
ucastniky.

J. Rybicka.