matem.fonty po konverzi do PostScriptu

Robert Spalek robert at atrey.karlin.mff.cuni.cz
Fri Feb 5 13:22:31 CET 1999

dobry den,

nepomohl by mi prosim nekdo s nasledujicim problemem?

odjakziva jsem tiskl DVIcka v DOSu pres dvihplj a nemel jsem
s fonty problem, vc. vlastnich obrazku nakreslenych v METAFONTu.
pak jsem zacal pouzivat MetaPost a kvuli tomu jsem musel prejit
na tisk z PostScriptu. kdyz si prohlednu DVIcko v xdvi, tak vidim
vsechno perfektne: ceske fonty, matiku, PS-obrazky vyrenderovane
ghostscriptem, jejich popisky v PS, jejich popisky v TeXu, vcetne
matematickych popisku.

nicmene po konverzi dvipsem a prohlednuti ghostviewem jsem dlouhou
dobu dostaval nepredikovatelne vysledky -- lisily se i po nekolikanasobnem
spusteni programu:
	1. obcas se nenadefinovaly mat. fonty, misto nich se tiskly
	PostScriptove, takze misto \Sum byl nejaky # atp...
	2. tohle se obcas projevilo pouze pote, co jsem prevedl vysledny
	PS-soubor programem pstops na format 2*a5 na jedne a4 strance.
	nekdy to bylo i na puv. souboru
	3. velkym problemem byly hlavne mat. popisky v obrazcich, ktere
	se takto sazely spatne vzdy

par hodin jsem si hral s config.ps a /usr/lib/gs-alladin/fonts/Fontmap
a pote, co jsem nadefinoval PostScriptove aliasy na vsechny Metafonti fonty
(a musel jsem to udelat *dvakrat*, jednou v malych a podruhe ve velkych
pismenech, jedno z toho neproslo !!!), podarilo se mi dosahnout stavu,
ze vsechny problemy zmizely: matika se objevila OK v textu, v popiscich
obrazku (MetaPost) a dokonce i po konverzi.

to mi vsak nepomuze, protoze tyhle fontiky jsou nastaveny v lokalnim
fontmapovem souboru a ghostview to podle nich nacte a zobrazi ok. presne
podle ocekavani vsak po kopirovani souboru na tiskarnu byly fonty opet spatne.
tiskarna prece tiskne to, co ji poslu a nestara se o nejaky Fontmap soubor
nekde na disku.
a to jsou zkousel dat dvips -V, aby prilinkoval fonty do PS-fajlu.

rikal jsem si, ze to nema cenu a pouziji primo dvihp. on nacetl OK vsechny
PK-soubory, ps obrazky vyrenderoval, dokonce i popisky udelal dobre,
nicmene mu nedosla 1 vec: moje obrazky v MetaPostu jsou kresleny jako
Encapsulated PostScript, tzn. jsou napr. v souradnich ((-5cm..5)cm)^2, coz
se normalne ohranici rameckem a vlozi pak na spravne misto do textu. on ale
nejak zapomnel ten obrazek posunout, takze ho tiskl od pozice 0,0. takze
vysledkem byl text, ve kterem byly obrazky vlevo dole a to jeste orizle.
jinak vsechno predchozi ryze PS. problemy zmizely.

nejsem nyni schopen zadnym zpusobem vytisknout text tak, jak ma byt:
aby byly spravne fonty, obrazky i popisky. nejlepsi mozny stav byl,
ze byly spatne jenom mat. popisky, ktere jsem posleze dopsal fixou
na papir.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
kdo prosim muze poradit libovolnou radu, napr.
	1. jak loadnout fonty primo do PS-fajlu, aby je tiskarna vzala
	(pribalit mat. fonty)
	2. jak v dvihp dosahnout korektniho umisteni obrazku
	3. jak prekonfigurovat kpathsea, tex, mf, dvips, gs a spol.,
	aby to chodilo
	4. jak poslat chybejici fonty do tiskarny
	5. jakekoliv podobne zkusenosti

napiste na
		robert at ucw.cz

zaver: TeX a MF jsem vzdy zvladal a tiskl jsem bez problemu. nicmene
kdyz jsem zacal michat PostScript, tak to neplati. nechce se mi vracet
k MetaFontu, protoze MetaPost je lepsi, tak se snazim to rozchodit.
prece neni mozne, ze by se to nedalo zvladnout.

diky za pomoc
Robert Spalek             robert at ucw.cz
http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~robert/