Riadkovanie

Jiri Rybicka rybicka at mendelu.cz
Thu Apr 22 17:33:56 CEST 1999

On Thu, 22 Apr 1999, Jozef NOVIKMEC wrote:

> Mam problem ! ;-)
> V zadani diplomovej prace je zadane ze ma by t pisana na 30 riadkov, 60
> znakov na riadok. Chcel by som vediet ako nastavit riadkovanie na 30
> riadkov ked momentalne je 35.

V pripade, ze budete psat na psacim stroji nebo v T602, muzete pouzit
doporuceni normy pro strojopis (jedna normostrana je 30x60...).
Pouzijete-li sazeci system, NEMUZETE pouzit normy pro strojopis, ale pro
sazbu, kde zadnych 30x60 nikde neni. Pismo je proporcionalni, zakladnimi
rozmery jsou tedy sirka radku, vyska textu, stupen pouziteho pisma. Podle
bezne uzivanych typografickych pravidel pro sazbu se ze stupne pisma
odvodi optimalni proklad, tj. cca 120 % em. Pro stranku A4 je obvykly
stupen pisma 12 pt (nebo jeste lepe evropskych 12 dd), proklad pak vychazi
14 bodu. Obvykla sirka textu se pohybuje (s ohledem na vazbu) kolem
15-16 cm, vyska textu kolem 23-24 cm.

Je pravda, ze prace pak nevypada jako na stroji a obvykle ma podstatne
mensi pocet listu. Meri-li vsak nekdo uroven prace podle poctu listu, je
to naprosto zcestne. Ja sam svym diplomantum doporucuji, aby listy setrili
a sazeli prace podle typografickych pravidel. NIKDY nebyly s timto
pristupem sebemensi problemy ani u oponentu, ani u obhajoby.

J. Rybicka.