? - Kodovania fontov

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Thu Oct 8 10:54:15 CEST 1998

On Wed, 7 Oct 1998, Ivan Tarapcik wrote:

> CS fonty su v iso-l2
> DC fonty su v cork
> ale v com su EC fonty - je to tiez 8-bit kodovanie alebo nejake
> 16-bitove typu unicode?

EC fonty jsou, pokud se nemylim, v Corku.

> vseobecnejsie, da sa niekde najst nejaka polemika o kodovani fontov.... ?

Napriklad v mych clancich nebo v knize "Typograficky system TeX" v
dodatku F. Nejedna se ale o cistou polemiku, ale o vysvetleni technickych
souvislosti, ktere jsou s problematikou kodovani spojeny. Mam na mysli
tyto clanky: "Uvaha o fontech v CSTeXu" (starsi),
"Putovani pismene \v r z klavesy na papir" a konecne
"EncTeX, zmeny konverznich tabulek TeXu".
Vse najdete na http://math.feld.cvut.cz/olsak .

> a este jedna otazka: riesi niekto zodpovedny (knuth...) problematiku
> kodovania (cs) textov na urovni TeXu (plainu) [dovod: nechcem pouzivat
> LaTeX]

Knuth CS kodovani neresi. Nicmene tak, jako v kazde instalaci TeXu najdete
CM fonty a format plain (a tyto produkty jsou vysoce stabilni), najdete
tez v kazde instalaci CSTeXu CSfonty a csplain (a tyto produkty jsou
rovnez vysoce stabilni). Podobne, jako Knuth ruci za stabilitu plainu a
CM fontu, ja rucim za stabilitu csplainu a CSfontu.

Neco jineho je v tomto kontextu LaTeX, ktery se od CM fontu a od plainu
snazi odpoutat. Stejne tak se dnesni cslatex snazi odpoutat od CS fontu a
csplainu a resi si sve problemy s Babelem. Jak zasadni problemy se zpetnou
kompatibilitou toto odpoutani prinese uzivatelum LaTeXu je vec ciste
LaTeXova. Zde bychom se nemeli divit nicemu, protoze makro LaTeX je stale
ve vyvoji. Za vyvoj cslatexu ja nerucim (podobne, jako za vyvoj LaTeXu
neruci Knuth).

Zkuste vystartovat z http://www.cstug.cz.

> Taro

Petr Olsak