Radkovy rejstrik a sazba rovnic II. - dalsi dotaz

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Tue Oct 6 10:38:50 CEST 1998

On Tue, 6 Oct 1998, Jakub Zlamal wrote:

> Dekuji moc za ukazku reseni dodrzeni radkoveho rejstriku po rovnici.
> Na to jsem neprisel ze za to muze hloubka boxu pred rovnici.
>
>   Podle toho co bylo napsano v Re: by se mel rozhodit radkovy rejstrik
> vzdy kdyz je v poslednim radku odstavce napriklad male pismeno?

Nerad bych, aby vznikl dojem, ze v TeXu nejsou vubec zadne algoritmy na
dodrzeni rejstriku. Pri sazbe textu bez rovnic samozrejme nevadi, zda v
poslednim radku odstavce je ci neni najaka (mala) hloubka -- pomoci
registru \prevdepth TeX vyrovna nasledujici prvni radek dalsiho odstavce
do rejstriku automaticky. Staci, kdyz mezi odstavci bude \parskip a \vskip
v nasobcich \baselineskip a o vice se nemusite starat.

Pokud ale tisknete rovnici, pak se musite predem rozhodnout, zda pro ni
nechate misto velikosti tri radku, ctyr, preti nebo vice a na osu tohoto
mista rovnici umistit. Proto ten tanec s merenim rovnice pred jejim
vlastnim tiskem.

Kdybyste dopredu vedel, ze vsechny rovnice v knize se Vam vedou do
triradkove mezery, pak muzete postupovat mnohem jednoduseji (makyrko pro
\everydisplay si ctenar udela sam za domaci cviceni):

\abovedisplayskip=0pt \belowdisplayskip=0pt
\abovedisplayshortskip=0pt \belowdisplayshortskip=0pt
\parskip=0pt

<text pred rovnici>
$$<vlastni rovnice> \baselineskip=2\baselineskip$$
\par
\dimen0=\prevdepth \advance\dimen0 by-\baselineskip \prevdepth=\dimen0
\noindent
<text za rovnici>

Petr Olsak