tetex-0.9csBETA-5 a deleni slov

Michal Choura xchoura at hpk.felk.cvut.cz
Thu Nov 26 13:44:10 CET 1998

Zda se, ze se nikdo nehrne do rad s latexem, tak jsem se konecne podival,
jak vlastne zhruba latex a babel pracuji. Ja ani jedno z toho nepouzivam,
a tak ani nepoznam, ze neco nechodi, a doposud se nikdo neozval, ze mu to
nechodi:-).

On Wed, 25 Nov 1998, Alexandr Malusek wrote:

> [...]

[...]

> Zpracovani dokumentu t1.tex pak dopadne takto:
>
> $ cat t1.tex
> \documentclass[10pt]{article}
> \usepackage{czech}
> \usepackage[latin2]{inputenc}
> \begin{document}
> Ahoj lidi.
> \end{document}
>
> $ latex t1

[...]

> Chapu to tak, ze babel je v teto distribuci do latexu napevno
> zakonfigurovan. Pouzije se, i kdyz ho v preambuli neuvedu.

Prikaz latex spousti (mel by:-) bezny latex tak, jak je v zahranicnich
distribucich. Ve versi 0.9csBETA-5 byl babel do ceskych RPM tetexu pridan,
ale spatne nakonfigurovan, takze opravdu nechodil. V drivejsich versich
RPMek jsem problemy resil smazanim celeho babelu:-).

> Pro zajimavost jsem zkusil i spustit cslatex. Dopadlo to takto:
>
> $ cslatex t1

[...]

> ! Undefined control sequence.
> l.2 \select at language
>                     {czech}
> ?

To je problem, o kterem pisete na konci prispevku, babel si do .aux
souboru uklada i informaci o prave aktivnim jazyce. Pokud byste t1.aux
smazal, pracoval by spravne.

> Pak jsem zkusil upgrade na "preddistribucni" verzi tetex*0.9cs-6
> (ftp://luznice.felk.cvut.cz/pub/cstetex/, autor Michal Choura):
>
> # rpm -Uvh tetex-0.9cs-6.i386.rpm
> package tetex-0.9csBETA-5 (which is newer) is already installed
> error: tetex-0.9cs-6.i386.rpm cannot be installed
>
> Tedy upgradovat nejde, ale jmeno je jine, takze to zrejme neni chyba.

Ano, nebyla to oficialni uvolnena verse, ale jen zkusebni a chyba to byla,
takto se RPM balik pri upgradu chovat nesmi.

[...]

> a nove instalaci se to chova lepe:
>
> $ latex t1
> This is TeX, Version 3.14159 (Web2C 7.2)
> (t1.tex
> LaTeX2e <1998/06/01>
> (/usr/share/texmf/tex/latex/base/article.cls
> Document Class: article 1998/05/05 v1.3y Standard LaTeX document class
> (/usr/share/texmf/tex/latex/base/size10.clo))
> (/usr/share/texmf/tex/csplain/czech.sty)
> (/usr/share/texmf/tex/latex/base/inputenc.sty beta test version
> (/usr/share/texmf/tex/latex/base/latin2.def)) (t1.aux) [1] (t1.aux) )
> Output written on t1.dvi (1 page, 232 bytes).
> [...]

To byla zase spise chyba nez umysl, prikaz latex by mel spoustet latex bez
ceskeho latexu, na to slouzi prikaz cslatex. Ale nemam to ted kde
vyzkouset, uz nechci 'downgradovat':-).

> Deleni slov jsem otestoval na delsim dokumentu a bylo v poradku. Pravy
> okraj byl na rozdil od verze tetex*-5 zarovnan a u polozek "\item" v
> prostredi itemize byla uvedena tecka (bullet). Ve verzi tetex*-5
> chybela. Ve verzi tetex*-5 byly i problemy s cislovanim obrazku. Ve
> verzi tetex*-6 jsem to jeste nezkusil, ale kdyby to nebylo OK, ozvu
> se.

Takove problemy bych svalil na ruzne pozustatky v *.aux a podobnych
souborech, nesetkal jsem se s tim.

Co se tyce babelu v 0.9csBETA-5, podle mych pokusu nechodil, respektive
mozna mohl chodit bez babelovskych ceskych vzoru deleni, ale vzhledem k
zmatku v nastaveni TEXINPUTS v texmf.cnf se zrejme pouzivaly cslatexove
vzory pro deleni i v babelu.

Vytvoril jsem versi 0.9cs-7, ktera by mela problemy odstranit. Jednak ji
lze bez problemu upgradovat ze starsich baliku, jednak prikaz latex vyvola
pouziti nepocesteneho babelisovaneho latexu a prikaz cslatex je cesky
CSLaTeX.

(mc)

Michal Choura          e-mail: Michal.Choura at bigfoot.com
                       http://cs.felk.cvut.cz/~xchoura/
                       PGP: send mail with subject SEND ME PGP KEY