muj nazor na banner encTeXu

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Wed Nov 25 16:14:02 CET 1998

Vazeni kolegove,

doslechl jsem se (*nahodou*), ze na strance
http://www.cstug.cz/pdftex/index.html
je napsano (tucnym pismem):

:Binárky v cstexu (Olšák, Kouba) bohužel vydávají za pdftex něco, co jím
:není (je tam navíc enctex, byť to program nehlásí).
:Protestujte prosím u těchto posktytovatelů proti tomuto nerespektování
:autorských práv. (řešením je například se ke změně
:přiznat v banneru a názvu souboru)

Pod strankou jsou podepsani: Han The Thanh a Petr Sojka

Citim potrebu se k tomu vyjadrit.

1. Jsem toho nazoru, ze se encTeX hlasi jako encTeX. Toto hlaseni je
realizovano do druheho radku v log souboru. Pokud tedy budete protestovat
u poskytovatele, ktery se jmenuje Olsak, tento poskytovatel Vam odpovi
presne tak, jak bylo zde uvedeno v tomto odstavci a encTeX menit nebude.

2. S autorem pdfTeXu Han The Thanhem jsem problem osobne v Jevicku probral
vcetne technickych aspektu a z rozhovoru jsem nabyl dojmu, ze se
skutecnosti, ze se encTeX hlasi do logu, souhlasi a nechce menit tento
stav. Pokud nekdy zmenil rozhodnuti, zatim me o tom neinformoval.

3. S Petrem Sojkou jsme v Jevicku dlouho osobne diskutovali uvedeny
problem. Jednalo se predevsim o encTeX v originalnim TeXu. Vylozil jsem mu
podrobne sve stanovisko, ze se totiz domnivam, ze se encTeX o sve
existenci hlasi ke slovu dostatecne.  Petr moc dobre vi, ze pokud bychom
zdvojili vetev TeX - pdfTeX - eTeX a pridali tam jeste encTeX - encpdfTeX
- enceTeX, pak by se uz v tom ani prase nevyznalo (zvlaste, kdyz pro kazdy
pseudo-TeX je treba vygenerovat vsechny pouzivane formaty). Dusledne
dodrzovani pouze takovych nazvu by jednoznacne znamenalo zvysenou
komplikaci pri pouzivani encTeXu pro koncove uzivatele. Pokud je cilem
Petra Sojky odrovnat encTeX, pak v teto veci lobbuje pomerne presvedcive.
Pri osobnim rozhovoru nepadla zminka, ze se Petr Sojka hodla angazovat v
presvedcovani autora pdfTeXu o tom, ze encTeX v pdfTeXu se nedostatecne
hlasi. Podle textu vyse zminene stranky soudim, za to pak udelal. To
povazuji z jeho strany za nesolidni jednani.

4. Existuje nekolik lidi zvlaste ze zahranici (z ISO-8859-1 oblasti),
kteri by encTeX velmi radi pohrbili, protoze jim zbytecne komplikuje
zivot. Zde je "vytazek" z projevu jednoho z nich:

: > I'm thinking of adding encTeX from Petr Olsak to pdftex. Please let me
: > know what do you think.
: > Han The Thanh <thanh at informatics.muni.cz>
:
: I will be strongly __against__ including this patch, if somebody would
: propose it for e-TeX.  (And if the other e-TeX team members would
: include them in e-TeX, this would result in my resignation from the
: team.  But I'm pretty sure, that this won't happen ;-)))
: ...
: Bernd Raichle <raichle at informatik.uni-stuttgart.de>

Myslim si, ze jsem jeste nikdy takto silna slova nepouzil a nevyhrozoval,
ze "rezignuji na CSTeX". Bohuzel, neumim pouzit dostatecne stavnatou
anglictinu, abych tomuto panovi odpovedel.

Petr Olsak