TeX, plain a LaTeX (Re: LaTeX - template)

Stepan Kasal kasal at matsrv.math.cas.cz
Thu May 7 16:25:15 CEST 1998

Dobry den,

pan Antonin Strejc napsal:
> Takze spise bych rekl, ze LaTeX je velmi slozita aplikace zapsana
> v TeXu :-).

ano, to souhlasim.  Ale pokud jsem si stacil vsimnout, je LaTeX take
programovaci knihovna, takze se napriklad da pomoci
\AtEndDocument naprogramovat vec, ktera se provede a konci dokumentu.
V plainu by clovek bud predefinoval \bye (fuj), nebo proste ve svem
makru rekl, ze pisemka ma koncit prikazem \endpisemka.  Jakkoliv
nemam LaTeX rad, musim uznat, ze oba plainovske postupy cini spolupraci
mezi ruznymi plainovskymi baliky pro cloveka, ktery neumi programovat
v TeXu takrka nemoznou.

> Tento termin se mi moc nelibi. Podle mne se v LaTeXu moc neprogramuje.
> Bud se LaTeX "uziva", anebo se programuje "pro LaTeX", coz pan Kasal
> jiste mini. Pak je samozrejme nutne umet "programovat v TeXu", coz

Souhlas.  Ale: programuji-li styl pro LaTeX, mohu pouzivat jiste obraty,
ktere jiz pro mne byly nadefinovany LaTeXem (jako \ifempty) a musim
dodrzovat jiste konvence (jako \DeclareOption).  Nejcasteji se jedna o
oboji zaroven (\AtEndDocument, uprava \output routiny, ...).
  Uvedeny nazor jsem si utvoril, ac v/pro LaTeX programovat neumim.
Protoze jsem vsak mel problemy proniknout do cetnych definic, usoudil
jsem, ze tech obratu/konvenci je oproti plainu tak moc, ze jsem utvoril
termin "programovat v LaTeXu", abych zduraznil, s jakou bezmoci hledim
na ty, jez "programovat pro LaTeX umeji.

Stepan Kasal