LaTeX: template pro pisemku - help...

Antonin Strejc STREJC at vc.cvut.cz
Mon May 4 12:35:42 CEST 1998

Stepan Kasal pise:
>coz mne natolik zdesilo, ze jsem se ja, zaryty plainista, ponoril
>do hlubin souboru latex.* (kteryzto soubor je obrovsky, automaticky vytvoreny
>a temer prost komentaru), abych vystaral...

Bravo, konecne se nasel nekdo, kdo se dostatecne zdesil :-).

Kdyz uz jsme ale u toho desu, mozna se nekdo jiny jeste vice nastve,
ze na takoveto jednoduche zadani (maly formularik) je treba nasazovat
monstrum jako L2e, a predlozi ryze plainove reseni, ktere jiste bude
jeste lepsi a rychlejsi (nez L2e nacte vsechny mozne soubory a popise
pul obrazovky, plain bude se sazbou hotov :-)). Presto je ale nutne
ponechat rozhodnuti o formatu na resiteli.

>Jak se naucit programovat v plainu?
>  Precist si TeXbook, TeXbook a TeXbook.  (Pri prvnich dvou pruchodech
>  se zpracovava pouze cast textu -- viz tzv. "dangerous bend".)

Castecne nesouhlasim. TeXBook neni idealni pro uceni programovani
v TeXu, protoze nema referencni usporadani. Chcete-li se dozvedet,
co dela ten a ten primitiv, vyhledate jej v rejstriku a zjistite,
ze heslo se vyskytuje v knize dvacetkrat, od strany 17 do strany 453.
Za mnohem lepsi metodicky material v tomto smeru povazuji Olsakuv TBN.
Nic to ovsem nemeni na veci, ze TeXBook je dobre prostudovat, jen
je to hure stravitelne.

>  Pri kazde prilezitosti se divat do souboru plain.tex.

To ano. Ono obecne v programovani plati, ze dobra cesta ke zdokonaleni
je studium hotovych zdrojaku.

>Jak se naucit programovat v LaTeXu?

Tento termin se mi moc nelibi. Podle mne se v LaTeXu moc neprogramuje.
Bud se LaTeX "uziva", anebo se programuje "pro LaTeX", coz pan Kasal
jiste mini. Pak je samozrejme nutne umet "programovat v TeXu", coz
samozrejme ve vysledku potvrzuje nazor pana Kasala (mozna namet
na zvlastni diskusi, takze pokud bude nekdo chtit reagovat, necht
zmeni obsah pole Subject).

>o pragmatickem \wd\box pana Strejce ani nemluvim.

Omlouvam se za "pragmatismus"; predlozil jsem rychle a funkcni reseni
(ta byvaji casto mene cista), nikoli navod na konstrukci
univerzalniho baliku. V tomto jsem mimochodem ponekud skepticky,
problem mi pripada prilis specificky na to, aby si zaslouzil
univerzalni reseni, ale to je opet vec resitele a ja mu to nebudu
rozmlouvat, stejne jako mu (a nikomu) nebudu rozmlouvat LaTeX.

>(Dovedu si zive predstavit,
>jak se tu za par mesicu/let objevi otazka, proc nejde balik pisemka pouzit pro
>tisteni folii!)

???

S pozdravem
Antonin Strejc

P.S. Panu Kasalovi se omlouvam predem, pokud mu prijde mail dvakrat,
ale nevim, zda je abonentem, anebo se do listu diva jen zvenku
(jak sam uvadi, cte ho nepravidelne).

Ing. Antonin Strejc                            Phone: +420-2-24352938