Rozdil mezi hyphen a softhyphen

Jaroslav Snajdr snajdr5 at students.zcu.cz
Fri Jun 12 11:40:01 CEST 1998

On Fri, 12 Jun 1998, Kristof Petr wrote:

> Predpokladam, ze sirka znaku hyphen-minus (0x2D) je
> priblizne stejna jako znaku plus.

Ne, hyphen (cesky spojovnik) nema s matematickym minusem nic spolecneho a
je vyrazne uzsi.

> A jak se od toho lisi znak softhyphen (0xAD) ?
> Je sirsi nebo uzsi?

Mate-li na mysli alternativni spojovnik v CS-fontech (ktery je ovsem na
pozici 156 = 0x9C), tak potom tyto dva znaky jsou uplne stejne. Je to
dobre napr. k tomu, kdyz chcete, aby u rozdelenych slov spojovnik vycnival
pres pravy okraj textu: vyrobite si upravenou metriku, kde znak 156 bude
mit mensi sirku a nastavite \hyphenchar\font=156. Potom u rozdelenych slov
to bude vycnivat spravne, zatimco ve slovech typu "je-li" se pouzije
normalni, nezuzena verze, tj. znaky "-" a "l" nebudou prilepeny k sobe.

> Kdybyste vedeli o nejakem URL, kde se o takovych
> vecech da docist, tak s radosti odklikam jinam...

Metoda popsana v predchozim je pouzita na zadni obalce TST, uvnitr se o
tom urcite nekde pise.. Dale v TBN je nekolik dalsich prikladu, k cemu je
alt. hyphen dobry (ja si ted z hlavy vzpominam jenom na ten jeden :-)

-jns

| Jaroslav Snajdr                             http://home.zcu.cz/~snajdr5 |
| snajdr5 at students.zcu.cz (MIME welcomed)               FIDO: 2:423/33.15 |