-li a fonetika (Re: rozdil mezi...)

Antonin Strejc STREJC at vc.cvut.cz
Mon Jun 15 17:01:29 CEST 1998

Vladimir Solnicky pise:
>Prijde mi (neopiram se ted o zacnou literaturu, ale o zaklady ceske
>vyslovnosti), ze podoba nebude/-li znacne ztezuje spravne hlasite cteni
>bez predchozi znalosti textu -- ,,nebude`` je toti zplatny slovni tvar
>a proto ctenar bude pocitat s tim, ze se na dalsi radce setka se zacatkem
>dalsiho slova (ktere se ale vyslovuje prizvucne), ne s castici ,,-li``,
>ktera je ve vyslovnosti soucasti slova predchoziho.

Az na tu kvantifikaci souhlasim. Nerekl bych "znacne", ale pouze
"ponekud". Foneticke rozdily ve slove "nebude" jsou nepodstatne,
rozdil je opravdu az v tom, co nasleduje. Pokud nove slovo, prectu
jej s akcentem na prvni slabice. Pokud zaregistruji na novem radku
castici "-li", pak spojovnik zpusobi, ze neudelam foneticky akcent,
ale pridam monotonne jeste jednu slabiku. Vznikne pouze malinka
casova prodleva.

Navic, pokud se pozaduje skutecne kvalitni prednes (napr. rozhlasova
cetba), musi predcitajici pouzivat jakysi mozkovy buffer, tzn. ze oci
musi byt neustale o kousek v predstihu pred hlasem, aby mohl byt vcas
rozpoznan vyznam vety a nezkreslene predan posluchaci (intonace totiz
muze podporit, ale i zkreslit vyznam sdeleni). Pokud tomu tak neni a
hlas je synchronni s ocima, vznika typicky detsky prednes,
nesouvisly a nespravne intonovany (mam dceru v prvni tride, takze se
s tim setkavam denne).

Tolik foneticky off-topic. Pokud jde o sazbu a zlom, nastesti ve
vetsine pripadu lze odstavec uspokojive nalamat i v pripade, ze
kriticke slovo nebudu v miste spojeni vubec delit. To povazuji za
vubec nejlepsi. Problemy by mohly nastat pouze u uzkeho sloupce, jak
o tom psal kolega Wagner, kde bych v pripade nouze take deleni
pripustil. Je to urcite lepsi, nez napr. ohavne mezislovni mezery,
ktere bohuzel v novinach casto vidame :-(.

Preji hezky den (jak se ale koukam na oblohu, tak to spis vypada,
ze bude-li prset, mozna trochu zmoknem :-)).

Antonin Strejc

Ing. Antonin Strejc                            Phone: +420-2-24352938